Isnin, 11 April 2011

MASAK REBUS CENDAWAN BUSUT

Atau pun dekat kelantan lebih glemer ngan nama kulat pusu.




Kulat pusu ni bermusim jer tau. Dia tumbuh kat mana2 busut yg bertuah. Tak semua busut akan mengeluarkan cendawan ni. Sbb tu bila stok sikit, mmg mahal la rege dia. Susah nak dapat.




Kasi closed up. Dia kotor dengan tanah tau. So sebelum di potong potong tu, kasi cuci bersih2.


Bahan2 lain utk masak resepi ni adalah pucuk cermai. Benornye lebih best kalo masukkan pucuk cekur manis. Tp kat rumah nenek hubby takde pucuk dah, dah tua bangka dah dedaunan nya. Tak sesuai. So ganti ngan pucuk cermai pun ok ler.



Lepas potong cendawan, siapkan pucuk cermai, jgn buh ngan batang2 pulak tau. Hihi. Basuh dan tos kan.

Pastu tumbuk lada hitam, 2 ulas bawang purih dan 2 ulas bawang merah.

Dalam periuk, masukkan cendawan dan pucuk cermai, masukkan kan air. Agak2 la korang nak kuah byk mana. Tp jgn ler banyok sgt. Pastu buh bahan2 tumbuk tadi dan tenggek kan atas dapur.

Bior dia mereneh lama skt masukkan garam dan pak haji. Rasa kan masin kebagai, boleh ler makan.



Gini ler rupa nya yg telah siap dimasakkan.;P



Ok selamat menchobaaa!!

3 ulasan:

Naomiehasmi berkata...

cendawan busut ni mmg best..bila tgk gmbr tu dah terliur dah...then kv, pucuk cermai bleh buat sayur yea?..baru tau ni

KV berkata...

naomie,
kv pun tau pucuk cermai boleh masak sbb MIL yg cakap. Hehe

CikLilyPutih berkata...

cendawan busut ni, ktorg selalu masak tumis air cam tu je tak yah campur apa2 pun sedap jugak