Khamis, 9 Disember 2010

CENDAWAN KUKUR

Cendawan kukur pujaan hati ku setiap masa. Atau orang kelantan panggil kulat sisir. Hehe





Macam2 boleh di masak, gulai lemak, kari, goreng, buat teresek.

Tapi mek kan as u know before, skill masak2 ni kureng sket, so buat yg senang jer lah. Haha



Goreng telur ajor. Tapi makan nasik tambah2.


Caranya:

Bersih siap2 cendawan. Buah habuk buang segala sampah sarap, dan basuh. Perah air dan sejat.
Pastu gaul garam kunyit. Jangan banyak sgt nanti masin sgt tak sedap.
Dlam kuali, tumis bawang putih 3 bijik.
Dah garing (tukar kaler) buh cendawan tadi, goreng sampai air kering dan garing skt. Kalo tak kering tak rangup.
Pastu pecah kan telur 2@3 bijik.
Kacau sampai telur hancur dan bergaul.
Tunggu sampai garing skt. Angkat.

Senang ajer.

3 ulasan:

~eiyra~ berkata...

slalu mkn masak lemak hijau rencah sotong.. goreng camni blum penah makan.. tp kat sini susah dpt jenis ni la.. ^_^

aNIe berkata...

KV..dulu2 akak masak lemak kuning... perencah ikan bilis...sedap!!

zailamohamad berkata...

meme terliur ah, manolah nak carik kulat sisir di shah alam ni;(