Rabu, 13 Februari 2008

PERGI TAK KEMBALI

Mak kv, pergi nya di usia 67 tahun pd tanggal 11 februari 2008 jam 12 tgh hari (mengikut sijil kematian). Alhamdulillah segala urusan jenazah dpt kami selesaikan mengikut perancangan. Terima kasih buat saudara mara dan jiran tetangga. Org kampung yg sama2 membantu dan mengambil berat menguruskan jenazah.

Mlm sebelum mak kv takde, kv mimpi pelik. Mcm alamat gitu, cuma kv rasa takmo pikir sgt. Pagi tu kv gi klinik kejap. Kv demam, dina pun sambung demam. Pkl 9 masuk pejabat kononnya nak setelkan skt kerja, pas tu langsung nak ke spital.

Baru je tiba kat opis, abang kv call bagitau mak koma. Kv terus blk rumah tukar baju (rumah hubby on d way nak gi spital). Bila sampai, adik beradik dan sepupu tgh baca yasin (dorang sampai awal sbb abg sulung kv call dorang dulu).

Terus gi ambik wuduk dan baca surah yasin sambil ajar mak mengucap.Kv langsung tak tinggal kan mak. Berada di tepi telinga mak dan sebut kalimah Allah. Makin lama nafas mak makin jarang. Bila tgk keadaan mak hampir nak pergi (walo pun tak biasa, tp naluri kv mcm mengerti), kv kuit semua supaya hampir dgn mak.

Walo pun kv cuba tabah, cuba kuatkan semangat, tp air mata kluar jugak. Suara rasa tercekik di tekak. Abg2 kv berkali kali pesan agar kv jgn putus sebutkan kalimah Allah di telinga mak.

Akhir nya nafas mak hilang. Doktor dtg mintak kami biar kan dulu. Tp kami dah tau mak dah 'pergi'. Pergi utk selamanya. Lps tu doktor dtg sahkan mak dah takde.

Abg2 kontek sepupu2 supaya uruskan semua kat rumah. Kami uruskan mak kat spital dulu. Alhamdulillah kenderaan jenazah cepat dpt.

Sampai kat rumah, semua saudara mara dan org kampung menunggu. Kv berpeluang ribakan kepala mak semasa proses mandikan arwah. Lps tu, kami adik beradik dan yg berkaitan diminta mengucup mak buat kali terakhir slps proses mengkapan selesai.

Kv iringi jenazah mak ke kubur. Mendengar talkin dibacakan dan menyiram air mawar ke pusara mak. Alhamdulillah, semua urusan selesai sblm jam 7 ptg.

Tahlil kami buat jgk mlm tu walaupun makanannya ala kadar. Insyaallah akan di teruskan sampai ke hari ke tujuh dan hari jumaat slps nya. Terima kasih pada semua yg sudi hadir.

Doa kv moga Allah ringankan siksa kubur buat mak, dan Allah tempatkan roh arwah di kalangan org2 yg beriman. Amin ya rabbal alamin.

Terima kasih pd kak pb yg sudi memberitahu rakan2 blog. Terima kasih buat yg sudi meng sms dan menalifon. Insyaallah kv tabah dan redha.




Kenangan dgn arwah mak semasa di HRPZ II. Al fatihah buat arwah.

27 ulasan:

mama ranggie berkata...

al fatihah buat arwah...

semoga roh beliau dicucuri rahmat!

pB berkata...

Salam ..

Hari ni hari mok kV.
Hari kito , hanya Allah hock tahu

Mogo mogo roh mok dok dalae golongae orghe orghe hock berimae

Amin

pB berkata...

cepat nyor masuk krijo.

kak pB ingat kor kV cuti lagi

dlt berkata...

al-fatihah buat mak kv. moga2 dicucuri rahmatNya dan dimasukkan dalam golongan orang2 yang beriman. Amiin.

harap kv tabah.

kasutVincci berkata...

mama,
TQ

kak pb,
cuti tanpa rekod 3 hari sampai hari ni. Tp singgah ofis sbb dr peringat nk balik pasir puteh. Saja masuk blog kjp.

dlt,
TQ

ijah berkata...

al fatihah buat mak KV...

Sastri berkata...

memang sedih baca entri KV ni... teringat masa arwah atuk sas sakit dulu... alhamdulillah sempat menjaganya sebelum dia pergi buat selamanya... sampai skrg airmata sas akan mengalir bila teringatkannya...

semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang beriman...

kakLuna berkata...

Kv, aku x penah merasai pemergian org yg paling rapat...baca entry ko pun aku hiba sgt....kalau aku kene menghadapinya nnt..ntah mcm mana....

Darling berkata...

alfatihah.. moga rohnya akan dirahmatiNYA.

sabarlah ye kak.. darl penah rasa macamana sebak, hiba, sedih (tak ada kata yg sesuai sebenarnya) bila hilang orang yang sangat kita sayang.

big hug for u

Alinlai berkata...

:(

Allah lebih sygkan arwah. Bertabahlah...

[hmmm mcm skrip cite Kantonis plak]

Biarlah rahsia berkata...

Salam...

Al-fatihah utk arwah...
sorry k.bie br tahu...semoga roh mak KV dicucuri rahmat Allah.

Apple Pie berkata...

Al-fatihah.

Aku rasa sebak sgt baca entry ko ni.

Aku tak suka perasaan kehilangan. Tak sukaaaaa huhuhuhuhuuh

Zareda berkata...

Alfatihah buat ibu KV.

Teringat mak kak zar yang dah berusia 70 tahun. Tak dapat bayangkan kalau kak zar di tempat KV

bat berkata...

Al-fatihah buat arwah ur mom KV..

semoga tabah kay..

nanonano berkata...

al fatihah utk arwah mak,
& takziah tuk kak kv sekeluarga

blackpurple @ jowopinter berkata...

Syahdu memandang gambar itu.

Semoga roh bonda KV aman dan dirahmati di sana.

Kak Lady berkata...

KV...Al-Fatihah buat arwah ibu KV...semoga roh beliau dicucuri rahmat & ditempatkan bersama org2 yang beriman...

Takziah buat KV sekeluarga...semoga KV dpt menerima pemergian insan tersayang dgn redha...kerana Allah lebih menyayanginya...

Al-Fatihah....

Sabrina berkata...

KV,

saya pembaca senyap awk,ur coretan really sad,tetiba teringt kt my mum,tp apapun pemergian ibu KV itu,di harap KV tabah.

viruspadu berkata...

alfatihah...

semoga kv tabah

YuszTieY berkata...

salam takziah dr kami sume buat kv skuarge..semoga tabah menghadapi dugaan dan rintangan seterusnya dgn baik..al-fatihah,semoga rohnya dicucuri rahmat..

Mak Su berkata...

redhakanlah, Al Fatihah

NONIE berkata...

Alfatihah. Semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.

nasazfrog... berkata...

Kite kene redha kak... Tuhan lebih menyayanginya.. Hope kak take care yer.

kasutVincci berkata...

buat semua, terima kasih atas doa dan ucapan takziah. Alhamdulillah perasaan kv makin tenang. Namun perasaan RINDU itu tetap ada. Takkan pudar di ingatan segala kenangan bersama arwah.

rina berkata...

al fatihah utk arwah. semoga roh arwah dicucuri rahmat.

happyirfa berkata...

SALAM KV..
al-fatihah

julia berkata...

salam takziah kak..