Khamis, 31 Mac 2011

SINGGANG TULANG

Motif? Nak buh resepi singgang tulang, tp terlupa snap gambor singgang tulang.
Huwaaaa mek lupa.
Dah kertu benar ke aku ni? ;(


Ok lah, walopun tadak gambar nya, korang ambi jer lah resepi ni hokeh.



Tulang rusuk lembu sekilo. Basuh bersih2 campak dalam puyuk dan rebus sampai empuk.


Dah lama sikit rebus nya tu (empuk ler), masukkan hirisan halia, lengkuas dan gunting lada kering. Arwah mak aku dia siap tumbuk lada kering tu kasik pecah2. Tapi mek malas kaedahnya uols. Gunting2 sajork lah.


Dan rempah tu korang tumbuk skt kasik pecah2.


Dah turun rasa lengkuas bagai tu, masukkan bawang putih, bawang merah dan asam keping.


Sekejapan tu masukkan garam, pak aji, dan rasa sendiri lah masam masin nya. Nanti korang beger2 sendiri utk citarasa masing2 hokeh.


Itu aja, bersiaran lagi di lain waktu untuk resepi yang lain pulak.

Baiiii

6 ulasan:

Naomiehasmi berkata...

kaedah campak2 ni, I mmg suker sesangat...boleh try ni..tq!!

Joy berkata...

sedap ni..blh tambah nasik berpinggan2..gitu

zailamohamad berkata...

kalu musim raya haji gak, antara menu terhangatlah ni kam

La Petite Cherie berkata...

Yummmmm, best nie..

KV berkata...

naomie,
hehe..mek masak campak2 jer. Senang gituh

joy,
ahahha..mmg kalo tak kawal berpinggan pinggan la jawab nya

zaila,
musim raya sekali makan jer, pas tu dah jemu mata. Hehe

LPC,
nyummehh

hani@debumelukut berkata...

Nice blog..Salam dari kota bharu.
Singgang ni fav famili akak.akak masukkan akar pokok ketumbar yg di ketuk2..cubalah.