Rabu, 1 Disember 2010

IKAN PEKASAM BUAT YANG TERSAYANG

Ari tu gigih gorengg beras nak buat pekasam. My kakak mengidam benar nak makan pekasam. Dah la susah benar nk dpt ikan putih (lampan/tenggalang/sisik merah dsb) sbb air dlm terusan besar. Kalo air surut senang sikit nak tahan pukat. Ari tu hubby tahan pukat dlm bendang. Dapat la 3 ekor. Duk simpan tapi non hado nak wat regu. So, 3 ekor pun 3 ekor la. Kesian kat kakak. Dah la dia tak boleh mkan sgt, perut dia sakit sokmo. Kesan ubat tumbesaran tulang, so dia dpt gastrik yg teruk. Bila dia cakap nak makan tu mmg rasa kesian sgt2.






Dah siap di taruk garam dan beras goreng. Asam keping bih jugak utk efek lebih masam. Resepi arwah mak. Kalo org lain mmg tak taruk asam dah. Air beras tu akan memasamkan ikan.





Dah siap packing molek2. hehe. Ikat getah tak nak lalat hurung. Nanti lalat bertelur, bahaya sbb telur dia membesar jadi ulat. yekkk!!

10 ulasan:

MULAN berkata...

ni memang tak bangun la kalau dapat makan ikan pekasam.. sedap woo..

pB berkata...

tak pernah makan

Joy berkata...

sedap! tp ms menggoreng semerbau bau nye...

bat berkata...

meks memang suka pekasam..

zailamohamad berkata...

i pon mengidam nak make ike pekase jugok..huhuhu..buatlah ntok i kak KV ku terchentaaaa, nanti i bayar buleh??

aNIe berkata...

Larrrr....Tengok ikan pekasam KV baru teringat akak ada simpan ikan pekasam kat rak bawah dapur...huhuhu... lama dah...lupa...!!!

TopsyTurvyMum berkata...

perghhhh!!
mek taknak eksport ke melbourne ker???

simpan bape lama ikan tu sampai dia jadi pekasam dan boleh dimakan? simpan luar ke dlm fridge?
*soklan macam la nak buat hehehe*

MushroomCute@Mariea berkata...

Wah...lama dah dok cari ikan perkasam ni. Lama dah teringin. Aritu pusing 1 MAHA cari ikan perkasam..non ado.. nak resepi boleh? nak try wat sendiri...

eyndayusoff berkata...

Adehhh terliur tengok pekasam walaupun belum digoreng hehe..

KV berkata...

mulan,
habis semerbak satu rumah. Haha

pB,
hehe..makanan org kampung kak

joy,
habis lekat kt langsir, sofa dsb. Haha

zaila,
susah nak dpt ikannya. Kesian pulak kat zaila. Huhu

kak anie,
hehehe..naseb baik teringat kan.

kak tim,
simpan dlm 2 minggu ker, try goreng kalu, best ke tdk. Mek 3 hari dh start goreng dh, cuma tak rasa masam lagik. Masa di tu yg best. Patutnya simpan kat luar, tp serabut ngan lalat mek simpan dlm esbok jer.

eynda,
biasa makan ker?