Ahad, 12 Julai 2009

TERKEDU

Pagi ni masuk keje aku kalut wat report yg khamis lps blom setel. Ingat nk siap kan before gi sarap. Dlm jam 8.30 tu hubby mai bagaitau yg anak akram (opismate dan kamceng aku) telah meninggal dunia jam 5 pg tadi.

Mmg tekejut, kelu, menggeletar. Tatau apa perasaan aku. Terus takdak mood nak wat keje. Rupanya unit aku pun takdak org tau. Tu pasal tak kecoh.

So, minum air sikit, kami pakat konvoi ke rumah mertua nya di kg pek (dekat mee kg pek yg tersohor tu).

Sampai jer, aku lihat akram tgh sambut tetamu. Riaknya tabah namun msg2 paham lah hati seorang bapa yg kehilangan anak.

Arwah Darwish (anak sulung berumur 7 bln) sakit angin pasang. Sama mcm danish. Tu yg buat aku rasa risau giler bila kenangkan danish.

Bulan 5 lps dia dh buat appoinment utk operate tp doktor husm tak nak buat sbb darwish terlalu kecik (masa tu baru 5 bln). Berat nya tak mencapai tahap yg sepatutnya. Pastu dorang set satu date yg baru (aku tk ingat bila).

Jadi, arwah darwish selalu kembung perut, takleh nak minum susu. Semalam dia demam dan langsung takleh nak menyusu. Parent nya dh bawak gi klinik, doktor bagi ubat kembung dan doktor klinik dh pesan kalo tak ok kena terus bawak gi spital. Balik tu dh boleh menyusu cuma dlm jam 3pg susu yg diminumnya keluar kut hidung. Dan darwish mula menggigil. Dalam pukul 4.30 macam tu, akram cerita yg darwish senyum. So dorang rasa lega. Sambil menjaga darwish dorang terlena kejap sbb dh hampir pkl 5pg. Dalam 15 minit mcm tu akram tersedar, tgk2 darwish dh takde.

Innalillahiwainnailaihirojiun.

Insyaallah, arwah akan dikebumi kan jam 12 tgh hari nanti.

Semoga darwish menunggu ibu dan bapa nya di sana kelak.

Pada akram dan angah, tabah dan sabar. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian. Kalo benda ni jadi pada akak, Tatau lah adakah akak setabah kamu berdua.



Salam sumbangsih
KV & Co

12 ulasan:

my little family berkata...

akak mmg xboleh bc la bab2 mcm ni..sedih sgh2. Klu la terjadi kat akak mcmana la..xpasti akak setabah tu ke tdk. al fatihah..

Mama-Danish & Sarah berkata...

takziah utk sahabat ko ya... sedih aku baca citer ni... semoga rohnya dicucuri rahmat Allah... Aminnnn..

jue mj berkata...

takziah buat famili arwah darwish. al fatihah

- tety - berkata...

Innalillah.... Al-Fatihah utk bb Darwish...

cendawanintim berkata...

aku rasa aku tak kuat tuk face ujian sebegitu...

aku sedih ar mek kalu melibatkan budak2 kecik nih...kalu anak sendiri, mau ajer tuko sakit ngan aku nih...

Al-Fatihah buat arwah...

edyan7 berkata...

siannya... al-fatihah...:(

kirana berkata...

sedihnya...
takziah

angin pasang tu= angin ahmar la kan
anak kwn saya kena jugak ..lahir dah kena..nk bgtau dia suruh hati2..

Ijah @ Fariza berkata...

salam kV

alfatihah untuk arwah..sedihnya:(

Dulu Fahmi pun kene cam tu...umur 2 bulan dah kene operate sebab doc cakap lagi cepat operate lagi bagus sebab takut efek kat usus perut (usus masuk kat saluran keluarnya telur)....nak citer kang mcm buat N3 plak..

Azri plak kene gak tapi bila habis pantang dulu hilang plak(lendir kat kantung telur)..

KV berkata...

Kak ayu,
mmg sedih kak.

ain,
amin

jue,
al fatihah

tety,
moga ibu bapa nya tabah

cuni,
aku pun rasa aku tak kuat, anak sakit pun aku rasa mcm nak mereng. Huhu

yan,
mmg sedih oh

ana,
angin pasang tu kami panggil jgk uluran. Danish anak sulung akak pun kena masa lahir jgk. Tu yg risau sgt tu. Perut dia akan kembung sokmo.

ijah,
akak pun nyesal tak operate danish awal2 sbb doc dia dulu bgtau budak prem mmg cenggitu. Kena tunggu 5 thn baru boleh sahkan angin pasang ke tdk. Now dh susah sbb danish dah 6 thn. Kena tunggu dia cerdik sikit lg baru boleh operate. Risau akak kut2 dia meraung sakan dlm wad tak tahan sakit. Bila dh cerdik sikit, mebi dia malu dan boleh tahan sakit.

Bapak berkata...

takziah buat keluarga arwah Darwish. al-Fatihah...

MaMaMi berkata...

Al-Fatihah. Takziah untuk keluarga arwah. Sedih sesgt. Seriau ghaser dengaq angin pasang ni. Sbb makmi penah ghaser betapa seksanya tengok dorang nanges. Tapi Alhamdulillah bertemu juga dengan penawarnya. Semoga famili arwah tabah ye.

CuTeMiUt78 berkata...

ya allah.. rasa cam sebak sgt baca pasal ni.. semoga keluarganya tabah menghadapi dugaan ni.. :D