Selasa, 9 Jun 2009

TERINGIN NAK MAKAN

Aku kan, kalo gi pasar, kalo terpandang kuih ni, mesti nak beli. Aku panggil poli ubi kayu. Sbb arwah mak aku panggil cenggitu. Tatau lah org lain panggil apa. Di buat dr ubi kayu campur gula melaka. Aku pun kurang pasti cara buatnya. Yg pasti, dikukus supaya masak. Hehe.

Tadi aku tgh tension byk keje (byk sgt ke keje aku), so aku nak release, aku tgk2 gegambar dlm pc. Jumpa mcm2 gambar. Kuih salah satu. Tu yg terasa ingin nak makan. Tunggu pagi khamis ni lah kt pasar minggu.




Dan, sebagai hantu asam, harus air liur aku meleleh tgk gambar buah merah ni. Stok dlm kete aku dh abih lah. Nak kena singgah kedai apek karang ni. Aku panggil buah merah. Korang panggil apa yer. Ekceli ni buah plum ker, buah peach ker, buah apa eks?

Salam sumbangsih
KV & Co

23 ulasan:

Amna Faqiha berkata...

ohooo gambo 1..rasonya nama kuih apa ekk tp kita pnggil kuih manis (ntah btul idak) nenek kite dolu2 slalu buat tp kaler ijau gn daun pandan..sodap gakk..oo nk p pasar mnggu dkt pasar p.puteh ekk?.kat pasar tu bestnya kaacang merah n kelapa..kt tmpat lain non ado..;-)
gambo 2 tuu buah peachh rasonya

Aku Bukan Bidadari berkata...

asam tu..orang utara panggey buah kana..
kalo makan gigi bibir jd merah jer..

KV berkata...

ibu amna,
eh, tempat lain takdok ko kacang merah nya nyor tu?

tiara,
hiks, kalo akak, buah kana lain pulak. Nanti akka snap gambar kalo jumpa.;P
Yer..dan bibir pun akan merah menyala. Haha. Kuat sungguh pewarna dia!

cokolat berkata...

dulu kecik2 suka makan buah merah tu dengan motif nak merahkan bibir!

- tety - berkata...

buoh 'daro dok?? hehhehe

Amna Faqiha berkata...

susah ah nak jumpa kcg merah rebus n kelapa..mcm kt psr p.puteh, biasa kat pasar2 lain ado jagungg rebus n kelapa kann? amik kacang sja cmpur dlm air sirapp @ bandungg ..perrghh huhu trkonang jaman dolu2

arianna adrizal berkata...

aduh.. cam setap je kuih.. tu..

Zareda Norman berkata...

KV
tu jeruk buah peach kan..

suka makan jeruk ek.. banyak pewarna dan asid tu

pB berkata...

adik comel

hok kak pB tahu , poli ubi kayu ni , keno makae dengae ni'sei. Pah tu , dio tu orghe gaul dengae nyor ...
Kalu makae sajo , dio tawa he'bear.

Zawiyah berkata...

KV...pos sini sebiji kuih poli ubi kayu tu!saja wat ore terliur ni

~dARlee zURiS~ berkata...

ehh..lama dah tak mkn buah asam tu
dulu time kecik2 suka mkn
pastu tenyeh2 kat bibir bagi merah
kunun2 pakai lipstik ar
gila sengal.huhuu...

Jasfyra berkata...

xpernah lg mkn kuih tu kv..sedap eh.nk rasa la nanti..

buah msam tu aku pun suka.dah lama xmkn.dulu kalo mkn wat ala2 lipstik kt bibir..hehe

jue mj berkata...

kecik2 dulu ju panggil buah zaitun, tapi mcm tak serupa je dgn buah zaitun yg diketahui sekarg...

KV berkata...

cok,
kecik2 dah gatal nak pakai lipstik eh ko?

tety,
buoh bidara lagu lain.

ibu AF,
jagung rebus ngan nyor pun byk jual dlm pasar.

anne,
kalo org gemar ubi kayu, mesti suka

kak zar,
ntah, kv pun pikir buah peach.

kak PB,
pesen kat pb royat tu tok rajin jupo pun. Huhu

cza,
awak panggil poli ubi kayu gak ker? Ahaha..kesian lak terliur.

zuris,
ahahhaa..ni sorang, nak sgt pakai lipstik kan.

zura,
aku tak dak pikir nak wat lipstik dah. Terus kunyah.

KV berkata...

jue,
a'a kan, buah zaitun lagu lain.

Mama-Danish & Sarah berkata...

cair air liur aku tgk buah merah tu....lama sgt dah aku tak mkn. kalau mkn buah merah tu, tak payah pakai lipstik lagi dah. merah asli lekat kat bibir.....

Mama Adib berkata...

salam kenal

wah baca blog awak meronta2 nak kelik kelate muah muah muah

buah meroh dulu fav ooo, he he nak merah bibir la konon-konon.

loni nak mkn gerun mikir kesan jeruk dia hu hu hu hu

kita link awak yea

Mak Su berkata...

kuih tu macam maksu pernah makan ler :)

Bapak berkata...

kuih poli ubi kayu tue tak pernah nampak & makan. camne lah rasanya yer..

asam buah merah tue, Bapak panggil dia buah kana. masa kecik2 suka makan. kalu makan, bukan jer bibir merah cam gincu, ngan gigi2 sekali merah cam makan sirih pulak..heheh

atty's berkata...

sedapnya kv asam tuh

aNIe berkata...

KV...akak tak pernah tengok kuih tu...tapi kalau asasnya ubi...pasti sedap...

Asam tu dulu memang kegemaran akak...hmmm...kecur air liur....

Mrs LVoe berkata...

buah merah tu fav sha bile jln jauh2.

~~ciklinn~~ berkata...

ermmm kak akalu linn lak panggil lepat ubi.. hehehheheh sedapnyerrrr...

buah merahh tu pun feveret linn ingat kecik2 dulu..asal nampak pakcik naik motor tu mesti beli 20sen dpt tiga..tapi skrg nyer dah tak berap asedap mcm dululah kan..