Isnin, 20 April 2009

JAMBU KAMPUNG

Aku mmg gemar jambu batu kampung. Kecik2 dulu, pokok jambu batu merupakan port lepak aku. Mmg dok atas dahan jambu sokmo. Pastu siap tanda (ukir ngan kuku) Jambu yg blom masak tu nama aku. Karang jambu tu dh masak, sesiapa pun tak boleh ambik. Kalo dak ilang kemaluan. Punya lah extreme aku jaman kekanak.

Bila dh dewasa, jambu2 (pokoK) dh hilang kat kampung aku. Awat pupus pun tatau la aku. Tak sempat perasan bakpo.

Tp sbb jodoh aku ngan org kampung gak, dan kg hubby aku sawah bendang melaut, byk la pokok2 jambu tumbuh dgn meliar tepi bendang. Dalam reserve kerajaan. Bukan tanah persendirian tau. So, sesapa pun boleh makan. Wakaf gitu kaedahnya.

Ptg2 sesambil pusing kampung, harus kami aim buah jambu. Pantang berenti, dina mesti terlompat lompat nakkan buah jambu batu. Mmg dr kecik baby lg dia gemar sbb aku dok makan sokmo kan. Dia pun dh terbiasa. Ok jer perut dia takde sakit ke kembung apa2.


Pokok jambu tepi bendang.


Hasil tangkapan.


SEdap. Manis dan rangup sekali.

Petang ni nak ajak hubby ronda kampung lg lah.

15 ulasan:

Mak Su berkata...

wow! jambu ni memang sedap ! :D

i.am.belle berkata...

skrg dah susah nak jumpa dah jambu tu

gumbiranya ko makan jambu itu kan. jeles sih. bak sejibik ;D

Mummy Dasy berkata...

lamanya x makan jambu ni dulu² masa kecik ada belakang umah my mom la ni pokonye dah mati..klu pregnant mau me ngidam hehehe

Zareda Norman berkata...

KV

walaupun masa keekcik kak zar duduk KL, kak zar pun ada port pokok jambu tau.. siap makan bertenggek atas pokok lagi.. sellau kena libas ngan mak kak zar sebab perangai cam jantan... ahhaha nostalgik..

aNIe berkata...

KV...sekarang jambu batu dah susah nak jumpa...kat kampung pun akak tak jumpa lagik...yang ada cuma yang kat kedai...tu pun dah takde biji dah...hehehhe

De' Sal berkata...

Betul tu kv, akak dulu pun camtu juga,petang2 selalu lepak atas dahan jambu kat tepi sawah.

MushroomCute berkata...

Pokok Jambu tu pernah jumpa time kekcik...Tp sawah bendang tak jumpa..Huhuhu..Terliur tgok kaler yg pink tu..Mcm leh terbau2 harumnya..

MaS berkata...

Aku salu makan jambu ni kat kg aku, tapi 25 tawon dulu. Huhu skrang jangan harap...dah tak penah jumpa.Memang sedap.

Purpleheart berkata...

ooo ni la dia pink guava ye? tak penah tengok cuma tengok bila dah buat jus, kat jayen..

Tijah berkata...

syok wo jambu kaler pink tu kan?

oren... berkata...

hoho...aku rasa, aku dah tau, dina membuas tu ikut perangai sapa...

:)

kirana berkata...

teringat zmn kanak2 dulu...dok panjat pokok jambu blkg umah..,.
gini la jambunya..tp bijik putih

nostalgia

KV berkata...

hahaha...rupanya ramai yg mempunyai nostalgia lepak kat dahan jambu. Best kan?

marinahunny berkata...

waaahh kv, mmg besh jambu tu..manis je..mek baru jmpa 1 biji msa balik umah mentua baru n..gelak sakan..!!

Mama-Danish & Sarah berkata...

aku pun suka panjat pokok jambu masa kecik2 dulu. sib baik dahan tak patah jer. aku suka ngan jambu ni, tapi aku tak suka tang ulat2 yang suka menyibuk kat biji2 tu. kacau daun orang nak makan jer.