Rabu, 18 Februari 2009

UDANG BARING

Bukan tido baring atau korner baring tau. Ni udang baring.

Atau korang panggail apa ek. Geragau? Ker gagau? Kalo gagau kt sini maksud dia meraba. ehehe.

Aku pow ngan opismate aku sikit. Nak wat cekodok. Tu la sapa suh eksyen sgt ngan aku. Kan dh kena bagi kt aku sikit. Padan muka. Hihi

Tp nyesal aku tak menggatal ikut dia pi site td. Siap dia menyinggah tempat pendaratan ikan tu. Deme pakat dok borong ikan gelama sungai (nama je gelama sungai tp hidup kt laut). Dorang nak buat ikan kering. Nanti siap ikan kering dia, akan aku pow jugak. Hehe.

Seumur hidup aku blom pernah lg nengok udang baring yg mentah ni. Slalu aku nengok yg dh kering dh. Tumbuk ngan pauh putik (mempelam) dan cabai sedap sungguh match ngan kerdas. Korang tau dak kerdas tu apa? Nanti kalo sempat aku snap gambar.

Kerdas tu bau dia lbh kurang adik badik petai la. Tp laaaaaagi kaw. Kalo org tu mkn kerdas, masuk bilik ayaq, korang jgn sedap2 ikut dia masuk bilik ayaq sama tu.

Bau dia, masyaallah. Boleh pengsan gitew. Hancing tahap PH brapa aku pun takleh nak cite. Ore kelate kato 'haring bedo'oh'. So jgn cuba2.

Tapi aku tak makan ngan kerdas. Ai pun jaga standard yuuu. Nanti borak mulut bau haring. Ihihi. Aku makan ngan nasik gitu jer. Sedap mabeles. Kena ngan nasik panas kan. Tp kan aku tgh diet nasik ni. Nanti aku dah tak diet nasik harus aku tumbuk. Aku tekanan aku dok bayangkan sambal udang baring ni. Meleleh air liur ni ha!!




Tp org melaka wat cencaluk kan.

Aku sampai ke hari ni tak reti nak makan cencaluk. Masih ada lg sebotol kt rumah tu takdak sapa usik. Abg aku bagi 2 botol. Kenangan gi kt bini dia mengajar kt melaka. Sebotol lg dh aku sedekahkan pd pengasuh dina.

Dah mulut sentiasa mkn bi yu di yu. Harus lah sedap budu lah sokmo.Kan. Hehe

16 ulasan:

rina berkata...

kalu saya panggil udang kering jelah...

MasNurin berkata...

aku panggil geragau, uat kuih macam cekodok sangat sedap. Cencaluk tu my favourite tau, budu pun sama.

Alinlai berkata...

petang2 ni sedap plak kalau makan cekodok panas....hmmmm lapaq la plak :)

Zareda Norman berkata...

KV

I pun tak makan kerdas hokay.. ehheh.. walaupun I ni hantu petai.. kihkihkih..

cencaluk tu potong bawang lada dan perah asam limau.. tapi I pun tak mana cencaluk noksss.. :)

aNIe berkata...

KV...orang melaka dpt gagau buat cincalok & belacan...dpt pulak yang fresh...buat jemput2 cicah dengan cili sos...sedapnya...!!!

Tapi dah lama tak makan sebab abang akak ada gout...takleh makan...hehehe

CikguZue berkata...

buat cekodok sedap tu,kan.

Tijah berkata...

hoh!!! semua aku belasah...budu, cencaluk, tempoyak, belacan, pekasam, pendek kata semua lah.

kakpiah berkata...

tijah.. buah kerdas ko tak sebot pon.. ko tawu ke tak buah kerdas tu apa?

hehehehe...

eh? lupa nk tegor tuan umah..
aloo.. tuan umah...
tu jer.. keh keh...

- tety - berkata...

kt tok bali ko tpt pendaratan tuh??

td balik2 umh mil ada wt 'jeput udang'....

Purpleheart berkata...

Bi yu di yu tu.. kalau kat kg su nama glemer ba wau dal wau.. besh jugak nama udang ni ye, apasal tak nama udang tido aje yek?

KV berkata...

rina,
udang kering lain la. Hihi

mas,
wah, ko semua hentam yer. Aku tak reti la makan cencaluk. Tak sesuai ngan lidah aku.

alinlai,
mmg sedap.

kak zar,
dh try wat cencaluk gitew, tp tetap tak leh nak terima.
Owh, yu pun tak makan kerdas ek? Hahahahaha

kak anie,
hihi...sementara sy dan hubby takde gout ni, boleh layan tu.

cikgu zue,
sedap sungguh.

jah,
ekau ni majlis bandaran ke hapa?
Larikkkkk

piah,
err...apa aku nak jawab tatau. Huhu

tety,
bukan kt tok bali. Kat kg pachakan, dlm rhu. Dekat pantai bisikan bayu.

sue,
ntah lah ek, napa tah org buh nama udang baring.
bi yu di yu sedap kan? ;P

SUZIE APAI berkata...

best nyer...wak ari la sket sini! org pntai timur rata2 panggil udang baring...alahai ckp psl mkn2 ni, terliur pulok waser..best tu!!! sy buat masa ni, sumer bedal, tak kira la budu ke, cencaluk ker, petai ker, kedas ker, jering ker....itu sume mknn kesihatan tu...btui dok???

bat berkata...

ohhh meks budu leh n cencaluk pun bulih nyah...

aa me oso panggil udang geragau tapi tak pernah laks nampak yg basah giteww huhu selalu tuh yg kering jelah.. or dah siap jadi cencaluk yeww

chik Star berkata...

xpenah tgk udang nih betul2
kalo dh jdik cencaluk tuh penh ker tgk
hihi.

KV berkata...

suzie apai,
wah makanan kesihatan katanya. Tp mmg sedap.

bats,
mek pun. Seumur hidup ni lah kali pertama tgk dan makan yg masih mentah udang baring ni.

chik star,
akak pun sama dik. Ni lah pes taim.

Aku Bukan Bidadari berkata...

kak tu namanya udang kering