Khamis, 18 September 2008

CERITA CUTI

Ptg selasa tu kenkononnya nak berbuka kt piza. Bila kol kakak kv, dorang turun lewat. Hmm...apakejadahnya kami nak kluar awal plk kan.

Pkl 6 baru kluar. Koling2, sapa yg sampai dlu, pi booking. Tp, hampeh sbb penuh. Ahaha.. Lps tu tatau nak mkn kat mana dah utk berbuka sbb semua restoren penuh.

Last2, kv cadang beli roti dan air soya. Berbuka dulu ala kadar. Lps shopping nnti baru gi makan piza. Semua org setuju.

Susah jgk nak lesaikan sorang2 punya baju raya. Ke sana ke mari, aduyaiii..mek letih! Danish lak, bila jumpa sepupu2 dia, mmg tak dgr kata dah. Asyik main jer. Seronok sakan, maklum lah, lama tak jumpa kan. Sabar je lah.







Tgk gelagat dorang.



Wajah boring dina dlm baby carrier. Kalo lepas, mmg tak larat nak kutip lak. Senang dok dlm tu. Gilir2 ngan hubby. Hehe



Dah siap semua baju raya, nak beli kasut selipar raya lak. Dina dah mengantuk. Lagi pun dorang nak shopping brg dapur dulu. Kv pun blah dulu lah. Gi beli sandal raya utk dina kt al ikhsan. Nak yg adidas, tp takde saiz kaki dina. Takde choice la pulak. Tension sungguh la.

End up beli cap nike kaler kelabu. Gambar lupa nak snap. Kiranya merangkap hadiah harijadi lah tu. Hihi

Pastu balik singgah beli edlee FC. Makan kt rumah jer.

##################################


Hari rabu, cuti. Hubby kluar gi kedai hardware beli brg2 yg tukang mintak. Kami nak buat bangsal kecik kt belakang. Org kampung, lg2 org tua mmg nak ada dapur kayu. Senang dorang nak jerang air.


Lps zuhur, dlm pukul 2.30 gitu kami bertolak balik kampung. Bukannya jauh sgt pun, dlm 50 minit gitu. Tp jadi lewat jgk sbb singgah kt gerai2 ikan nak beli ikan siakap dan udang. Dah ptg gitu byk kedai yg dah habis stok. Last2 jumpa kt bandar pp gak.

Sampai rumah akak, dorang semua tgh syok tido. Huhu

Bila perasan kv sampai terus bangun. Wahahaha. Kalo tak, aku merajuk nanti!

Dina tido, kv ambik pluang kopek udang dulu. Ting tong ting ting. Sampai pkl 6, byk lg benda tak setel. Kak I sibuk nak kukus puding roti. Pastu gulung popia. Kak M plk sibuk nak panggang ayam kampung. Hihi. Kv sibuk ngan dina. Kakak ipar balik tanak nasik dan buat air karot susu (rumah dorang sebelah menyebelah jek).

6.30 baru goreng ikan. Tak cukup dapur katanya. Pastu kuih tak masak lg. Sos masam manis tak buat lg. Udang hup loong tak goreng lg. Popia pun tak goreng lg. Giler kelam kabut masa tu.


Masa ni tak berapa kecoh lg. Dlm 5.30 gitu. Semua org cool jer.


Budak2 pun tgh main atromen bagai lagih.




Nampak tu, kak M tgh pulun panggang ayam. Masa ni lepak2 lg tau. Hihi


Kv ngan dina plk sempat merayau rayau keliling rumah. Mcm2 pokok ada. Antara yg best..


Delima. Tgh berbuah tu.


Durian sayur @ durian belanda.


Jambu batu.

mmg syok sungguh mlm td. Makan besar keluarga katanya. Kecoh gamat, mcm2 ada.

Menu round pertama, udang hup long, popia udang, murtabak, puding roti, buah mulong (melaka), cendol campur cincau, locong dan sagu. Air lak, air kelapa, karot susu, dan tebu. Lps makan semua tersadai. Mandi dan solat maghrib, sambung round kedua. Hihi

Menunya, ikan siakap masam manis, air asam campur perut muda, limpa dan lidah, otak kerutuk, kerabu kaki ayam, ayam kampung panggang, ulam budu dan apa tah lg. Mmg kv lupa.

Sumpah kv tak dapat mkn semua. Tak larat. Mmg nasik pun 2-3 mulut je. Byk makan benda lain.

Lps tu lepak2 dan solat isya'. Ingat nak sambung makan colek buah lak bila depa balik terawikh. Tp dian menangis bagai nak rak. Tatau kenapa. Panik kami jadinya. Cepat2 bungkuskan lauk utk sahur (tulang masak singgang), terus balik jam 9.00.

Pastu perasan dina popo. Berenti basuh. Lps tu dia lena selena lenanya. Agaknya perut dia memulas kut. Huhu...kesian sungguh anak ku sorang.

p/s: gambar menu dan makan2 tak sempat nak ambik. Sibuk menggoreng dan sibuk makan. Hihi

15 ulasan:

KLMari berkata...

Punyalah meriah makanan sampai beround round sambung makan yerrr...hehhehe...lagi seronok bila kumpul ramai ramai kan..:)

Zareda Norman berkata...

meriahnya lauk pauk dia , nasib baik tak de gambar jer.. heheheh

pB berkata...

tauke EDlee FC tu sepupu che aBear kak pB ..
he he he

AppleB berkata...

udang hup long tu camana rupanya??

KV berkata...

klmari,
mmg bersambung sambung. Huhu..meriah sakan.

kak zar,
gambar tak sempat nak capture. Rugi sungguh.

pb,
oohoo...sedara mara yek. Kv lbh senang beli kt edlee. Rasa pun sedap lagi best sbb murah.

appleb,
alah udang celup tepung pakai tepung cap hup long (betui ke dak aku eja ni beb?). Kami je panggil gitu. Ada org panggil cucur. Wahaha

green apple berkata...

ni yang best rumah tanak besar, boleh panggang2 lagi kat luar rumah. takyah nak risau jiran marah ke tak.

KV berkata...

apple hijau,
rumah kat kampung mmg gitu ler. Rumah besar, tanah besar. Hihi...senang budak2 nak main kejar2.

bat berkata...

fuhh baca pun dah meleleh air liur neh hiks..

best kan dpt buka with families katanya

Ena berkata...

bestnye durian belanda tu...
lama tak makan huhuhu
poskan leh ihikss

nanonano berkata...

durian belandeeeeeeeee..
lame giler xjumpe buah ni,
nak kak :(

taruk lam peti sejuk,
mkn sejuk2.
dapnyeeeeeeeee...

Ungku Nor berkata...

mak oi laukkkk..
kenduri pun kalah camni hehehe

Nik Ha berkata...

Uish!meme make besa tu. Byk sungguh menu. Tambah pulok make ghama2..meriah kan. Nila beh time adk brdk ghama bekumpul kan

P/S: Teliur belako hok dale gamba & menu hok disebut tu..ngeh..ngeh..tok saba nok blk bkk poso kelate nih

YuszTieY berkata...

makan ramai memang meriah kan tambah budak2 plok ramai lagi la riuh n rendahnya...
edle fc tu kat mana...nak kena ambik no tel kv ni seblm balik...boley ker,,sebagai rujukan tpt makan best kat kb..hahahahaaa

Intan Rosnitta berkata...

Banyaknya lauk-pauk. Sungguh jeles. Nasib baik x ada gambar... huhu.

:D

Aleeya berkata...

hurmm durian belanda, teringat pokok tu masa kat kg nenek, masa kecik2 tak sabo tunggu buah tu masak, pastu terus petik he he