Selasa, 29 Julai 2008

BINJAI

Seumur hidup kv, tak pernah jumpa buah binjai yg kecik2 cinonet. Besar lengan danish je tau. Biasa nya (tak kisah la binjai kampung or binjai siam) mmg sebesar lengan kv yg gemuk ni ha.


Ni la binjai kecik2 tu. Takdak biji pun. Best betul. Penuh ngan isi. Canggih sungguh teknologi pertanian siam kan. Mcm2 kejayaan dorang.


Buah binjai.


Kita kasi jeruk sama dia. Potong kecik2. Tak yah kupas kulit. Basuh bersih2 dan potong, letak dlm taupperware mcm kt bwh ni ha!


Pastu tabur garam dan gula. Gula kena byk skt sbb binjai tu mmg masam. Kalo nak pedas, racik cili padi skt.

Pastu, tutup bekas. Peram dia biar turun air dulu.

Taruk dlm esbok kasik sejuk baru kow nak makan. Hihi

Kv malas peram dulu, so kv terus taruk dlm esbok. Lambat sikit ah turun air.

Slurppp...sedapnya.

7 ulasan:

Ungku Nor berkata...

biasa makan kopok binjai jer..sedap tapi payau tapi sedap..ehehe

kakLuna berkata...

aku cuma kenal blogger bernama kingbinjai saja :P

rina berkata...

x penah make... rasa dia cam buoh pauh ke...

Hijrah1429 berkata...

Tak masam ker? meleleh air liur ni trerbayang kemasamannya...dan turun air nanti tunjuk gambar lagik...hehehee

Yatie berkata...

uwaaaaa .. dah berbelas tahun mencari buah binjai besar2 yg manis tuh .. dua tiga menjak nieh ada aje org letak dlm blog crite pasal buah binjai .. alahai, kalau dok kat msia, dah lama aku terjah umah ko kv .. tak kisah la kan jauh sampai ke kelantan tuh pun aku redah gak sbb nak makan buah binjai nieh ... huhuhu ...

KV berkata...

kak ungku,
kopok binjai tu dr buah binjai ker?

kakluna,
oh, ko tk penah jumpa ek?

rina,
hihi...rasanya masam tp langsung tak serupa pauh. Baunya mmg menusuk kalbu. Wangi. Ahaha

hanisumayyah,
kv tak mkn lg, ari ni baru blh mkn kut. Hihi

yatie,
ha, ada jugak org yg penah makan binjai ni. Mmg sedap kan?

Zareda berkata...

KV
Keropok binjai akak suka, sedap..

Kat KL ni ada nama Jalan Binjai tau.. nasi campur dia meveles..

Kak zar pun belikan Ika kain cotton untuk baju raya.. giler mahai u yang 100% cotton tu.. RM22 hengget semeter.. pengsan!!