Khamis, 12 Julai 2007

KULAT GELAM

Hari ni nak crita pasal makan. Makanan eksotik kelate.

Kenal pokok gelam tak? Ala, pokok yg tumbuh di kawasan air payau. Dekat dgn pantai. Kayu gelam mmg tahan lasak. Tp pokok dia ni dibawah pelindungan jabatan kerajaan. Tak boleh nak tebang sesuka hati.

Antara keistimewaan pokok gelam (selain lebah suka bersarang setelah menghirup madu bunga gelam), dekat akar dia tumbuh cendawan. Cendawan dia kaler coklat kehitaman. Rasa dia pahit dan lps makan rasa manis. Magik kan? Tp bahasa kelate, cendawan tu kami panggil kulat. Bukan berkulat tau!

Biasanya kat pasar org jual yg mentah2 dan kena balik masak. Tp disebabkan dia jenis tak tahan lama, ramai yg ambik inisiatif buat mcm jeruk gitew. Maknanya yg telah direbus dan di peram dlm air. Kv tak pernah rasa yg dah separuh masak ni. Kalo yg jenis gini biasanya org just buat air asam dan makan dgn nasik.

Selalunya kv beli yg mentah nak mintak tolong mak buat kerabu. Cendawan ni direbus dulu kasi masak baru buat kerabu santan mentah tu. Tp bila dok berjauhan ngan mak ni, malas nak buat sendiri. MIL tak pandai sbb tak pernah tumbuh pun kulat gelam ni kawasan dia. Mana ada pokok gelam kat kampung hubby. Hik hik

So, dlm pasar dpn ofis kv ni ada satu gerai makan tu yg jual kerabu kulat gelam ni. Satu plastik yg dah siap dikerabukan tu just 2 ringgit jer. Lg best, dicampur dgn buah macang putik. Kiranya 2 in 1 lah.

Ni ler rupa kerabu kulat gelam yg bercampur dgn buah macang putik tu. Sorry, visual kurang memuaskan.


Kv cuba close up tang kulat gelam tu, tp gelap la pulak. Pakai henfon n73 jek. Malas nak ambik digicam.


Lg satu sudut pandangan kulat gelam tu. Kelopak dia bulat bulat dan dah terpisah dari batang. Mcm mushroom dlm kartun tu.;)

Wokeh, selamat menjamu selera.


15 ulasan:

pB berkata...

chewah ...

royak tu paka N73 ...

cayalah ...

Yatie berkata...

kalau based on nama, macam tak penah dgr ... tgk gambar pun tak perasan sgt la plak rupa bentuknya .. tapi nampak cam sedap ... mmg tak jumpa laa kat sini:p

Yatie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Apple Pie berkata...

sib baik aku tak reti makan cendawan dan se-spesis dgnnya. kalo dak harus ko kena pos lagi utk aku kan ahhahahahahaha.

ADIEJIN berkata...

hahah..betul tuh pB, N73 tuuuuuu.. cayalah jugak

Nezjoe berkata...

nakkkkkkk!!!!!!
sedap tu!!!!!

nak!!
tak kira nak jugak!!!
:D
balik kelate, nakey nasik krabu yati aye percik jah..
make durian..
make lopak tikam..
makey akok...
make jeruk pauh hok abah buak..

sedappp..
rasa nok dok klate jah!
:(

Sastri berkata...

err... tak pernah tengok sebelum ni kulat ni... nak rasa jauh sekali... :D

blackpurple berkata...

Kulat gelam?

NBK466 berkata...

Oh..kenal sangat den dgn Kulat Gelam nie....rasa dia pahit dan lps makan rasa manis & kalau tak makan tak rasa apa2...he.he.he.. Den tak pernah jumpo mahupun raso kulat gelam nie pun...

kasutVincci berkata...

kak pb,
jgn saloh pehe, kalu telepon canggih tu, gambar dio terang lg. Ni bila fokus dekat skt, terus kelabu. Hmmm..keno ipun pitih beli n95 ni napok gayo. Haha

yatie,
hik hik..kalo kat semenanjung pun ekau dah tak jumpa apatah lg kek sano.;p

apple,
haruss aku kena pos kan nanti.;)

abe djin,
hhhmmmm.. caya lah jugak. Hehe

nezjoe,
kalu kelik dok kelate gak, tokleh jupo la nga gewe demo sokmo. Keno nikoh dulu la lagu tu gak. Dok?

sas,
kat kelate ni pun, sesetengah tempat yg ada pokok gelam jer. Kalo tempat lain mmg takde. lg pun bermusim.

BP,
kenal ke idak pokok gelam? Err.. ke ejaan dia gelang?

nbk,
ish... abg shahrul ni, buat lawak pulok doh! Hik hik

kakLuna berkata...

perkataan kulat dan gelam tu penah le dengar, tapi bila gabung jadi kulat gelam, mmg tak penah tengok langsung.

dan ada sstgh tempat mmg panggil kulat. biasalah tu.

pasni 'glam' la kulat gelam selepas dipromosikan oleh KV menggunakan N73. caya lah. :)

Mummy Rizq berkata...

tak pernah terai ler pulak benda kulat gelam nie.. sedap erk!

kasutVincci berkata...

kak luna,
adoiii la, tak habis2 lg isu n73 tu. Hik hik

mar,
ada org gemar, ada org kurang gemar sbb dia pahit skt. Yg peliknya, dlm pahit2 tu, tetiba muncul rasa manis. Tu lah keistimewaan dia.;)

shaz in berkata...

boleh tak bagi info terperinci pasal kulat gelam ni. sebab tengah buat research pasal kulat ni. i need more info. tenkiuu.

shaz in berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.