Isnin, 9 Julai 2007

BAJA

Balik kerja kelmarin, takde benda nak buat. Hubby tanya mil yg buah manggis kat kebun dah masak ke belum. Tp mil ckp dah ada org yg petik utk jual seminggu lalu. Kami pun agak2 la, mungkin dah ada yg masak baki dr org tu petik, kan.

So, berbonceng ler kami tiga beranak ke kebun. Dekat jer. Tp malas nak jalan kaki. Syg nak kluar peluh. Hahaha. Sampai tu tgk rumput pjg. Hayyoh...mesti ada pacat ni.

Hubby ajak dok bawah pokok. Area bwh pokok manggis kan terang benderang. Baru jer nak mula misi mengait/menjolok buah, danish dah ckp sakit perut nak ber*k pulak dah. Ha...satu masalah pulak.

Danish ni hari2 meragam perut. Puas dah dok pikir awat perut dia bermasalah tu. Detect punya detect, agaknya perut dia tak seswai minum ayaq milo kut. Kat skolah, hari2 cikgu beri air milo. Tu yg hari2 perut meragam. Hmm...dah kena pesan dekat cikgu tak yah kasi air nilo dah dekat dia. Nanti kena bawak air bekal sendiri.

Dah sakit perut tu, kena la proses seterusnya. Tak pasal2 pokok manggis tu mendapat 'baja'. Hubby start motor gi ambik air rumah mak sepupu dia. Tinggal kv dgn danish.

Buah manggis tu tak byk lg yg masak, tp boleh ler lps kan gian. Hik hik. Hubby malas nak panjat sbb dah ptg sgt. Jolok yg mana sampai jer. Tp syg buah byk tak elok. Boleh makan separuh2 jek. Buah jd keras bergetah. Awal2 hari tu lupa nak takik btg dia kasi getah2 tu kluar.

11 ulasan:

Kaklong berkata...

salam,

smlm balik rmh mil kejap. dptlah merasa sebiji dua manggis. tak banyak masak lagi. dptlah lepaskan ngidam tu :D

risau akak dgr awak kena renjatan tu. syukur baby aktif cepat, kalau lmbt or x de langsung tu, tanda bahaya, kena cpt ke klinik nak scan utk pastikan baby affected or not..

pB berkata...

Nak la jugok buoh seto tu ....

NBK466 berkata...

Dari ari tuh mem suruh den panjat pokok manggis den rumah MIL..tapi malas sungguh den..kalau tulung makan tuh WORRAITTT..he.he..he..

kakLuna berkata...

kalau lepas ni manggis tu masak elok,manis dan harum, tau la datang dari mana baja nye ya?

blackpurple berkata...

Baja organik memang elok untuk proses pembuahan. :D

ADIEJIN berkata...

buoh hok keras tu simpae..buat pekong tupai or kero. Tidok pong hantar ko pB kat Kl tuh..

kasutVincci berkata...

kak long,
kv pun dpt merasa gak buah manggis tu walopun isi kurang elok.
Pasal renjatan letrik tu mmg risau sgt2. Alhamdulillah, semuanya ok.;)

kak pb,
alahai, siannyo org dok kolupo. Kv nok wi pun buah tok berapo molek. Byk tokleh make, org kato che' getoh. Pokok hok molek dua2 tumbang tae ko ribut tahun lps. Nanti besar pohon lain deh.

nbk,
ooo..panjat malas, makan rajin. Hikhik

kak luna,
mmg jasa baja danish la tu. Hahaha

BP,
aa..bp lg pro bab ni. Err..nama saintifik manggis apakebenda ek?

abe djin,
hoh..kalu nok kiro buoh hok keras tu mmg setambun bawoh pokok. Sedih nengok. Hik hik...sie ko kak pb nok getek woh seto tu.;)

Mummy Rizq berkata...

ee.. sedap la buah manggis!

pasal milo tu, memang setengah budak tak tahan unless yang bancuh sendiri..fresh!

Nezjoe berkata...

buah seto
kulit kala putih star
isi manih-manih

make habis bolok wok muluk
:D

nak balik kelate!!!!

Kak Lady berkata...

Hahahah...manggis dpt baja original...tapi akak suka manggis...salah satu buah feveret akak....

kasutVincci berkata...

mar,
dah tak minum milo tu, ok skt.Kalo tak hari2 meragam perut. Kesian gak kat dia.;)

nezjoe,
balik ler, dah tiba musim buah ni. Pasar tani pun jual boh moktae anok skolos 5 rial 3 kilo jah. Buleh pate nok makae.

kak lady,
kv pun mmg gemar sgt manggis. Lps makan, masam jer rasa. Awat aa?