Isnin, 21 Februari 2011

JERUK CELAGI

Celagi = tamarind

Aku beli celagi yg dah dikupas kulit dan direndam air garam.
Beli 2 hengget jer. Banyak giler. Bahagia sungguh!
Balik rumah, terus basuh dan toskan.
Pastu nak lagi sedap. Buang bijik2 nya. Senang nak makan kaedahnya.



Tengok lah bibik ku yg shekshi. Kusyuk buang bijik. Tapi jgn salah paham. Mama dia yg potong ngan pisau, dia tukang kopek bijik jer. Jangan ada yg ingat nanti aku bagi dina main pisau.;P



Berjaya!!!


Biji2 dah setambun. Haha



Dah siap buang bijik.



Lepas tu terus gaul gula. Malas nak masak air gula dah. Nanti dia cair ngan sendiri membentuk kuah. Kalo nak pedas, picit cabai sikit. Dah cair gula, masukkan semua tu dlm botol, simpan dalam peti sejuk. Time bulan nak mengambang terus ngap sejuk2. Wallah!

8 ulasan:

nanonano berkata...

buah ape gni?
xpenah tgk. mcm asam jawe jek?

KV berkata...

nano,
yer lah, buah asam jawa lah yunk. hehe

Joy berkata...

rajin anak dara kv..

Tihara berkata...

asal color putih..
bese coklat..
cute nya anak dia..cakk :)

rina berkata...

jahat mu kv buat aku terliur di tghari yang panas ini...

kakakdegil berkata...

Selalu nampak orang jual tapi tak pernah beli
Rasa camner kv?
Ingat nak pi cari kat pasar malam lag petang ni..

KV berkata...

joy,
dia mmg menyibuk sokmo. Makin dilarang, makin menjadi. ;)

tihara,
mmg kaler coklat kalo blom kupas kulit dia.;)

rina,
aloh la. Hik hik

kakak,
rasa dia masam sgt2. Tp kalo dah jeruk, sedap banget. hehe. Try la.

sha my heart berkata...

Oo, suka ek?
Kat rumah ada pokok asam ni. Tapi hanya buat asam jawa kering yang luruh dr pokok.
Kalau buah muda atau tua, buat cicak garam belacan saja.