Jumaat, 26 November 2010

UBI KELING

Sapa pernah makan? Angkat tangan eh, angkat keyboard. Hehe



Nak tiba musim hujan ni, macam2 ubi dijual kat pasar. Hubby pantang lihat orang jual ubi keling, mesti nak beli utk mak dia.


Rupa paras ubi keling sebelum masak. Ni masa blom dibersihkan. Nampak kotor sbb pasir berlumuih lagi.



Ni versi yg dah direbus. Hat putih tu isi dia selepas dikupas kulit.


Rasanya lemak2 manis. Arwah emak mek dulu tonyoh ubi mentah dalam penyejat nak kasi tanggal kulit dia. Pastu rebus dengan santan sampai kering. Dah masak tu di gaul gula. Dia panggil resepi tu 'ketupat sebutir'. Haha. Macam2.

5 ulasan:

*azni* berkata...

sedap tu ubi keling..org kelate mmg pggl ubi keling tp org luar tak tau la pggl ubi ni gapo namo..

jane_doe3328 berkata...

lamanya tok make ubi keling. baru tepikir minggu lepas, skalik masuk huhu

Joy berkata...

ubi keling pastu minum kopi O..perhhh

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ berkata...

sedap..km panggil ubi kemili ..mak sy selalu buat kari ngan ikan keli...shedappppppp

KV berkata...

azni,
kito beso panggil ubi keling dih.

jane,
balik ler kampung selalu. Hehe

hoy,
wahh..gemar ubi keling jgk ke?

sue,
oo..panggil ubi kemili yer. Mmg sesetengah orang suka buh dlm gulai.