Isnin, 8 November 2010

LENGKUAS HUTAN

Kami kan, kalo ronda kampung naik motor, mata wajib melilau tengok dlm hutan semak samun, pokok2 yg lawa, yg elok di buat hiasan. Hehe. Biasanya mmg banyak pokok2 yg comel. Dah 2-3 jenis pokok kami duk aim tp masih takde masa nak pegi ambik. Kena bawak cangkul dan parang, tak leh nak cabut semberono macam tu. ;P



Ari tu masa balik pasar malam try cabut pokok lengkuas hutan. Hehe. Amat hepi sbb boleh cabut dgn jaya nya. Ambik 2-3 pokok, try tanam dulu. Kalo hidup molek nanti pegi ambik lagi.



Daun nya tetapmacam lengkuas, tp lebih pendek. Daun lengkuas yg kita makan tu kan panjang2. Tp isi/ubi dia kaler coklat.




Ni bunga dia. Agak klasik utk dibuat hiasan kat laman. hehe
Dah siap tanam tepi kolam. Oh, kolam blom siap cat yer, musim hujan lor. Nanti siap, kita tempek pic kat blog.

8 ulasan:

zarin berkata...

owh ada bunga ye lengkuas ni?

KV berkata...

zarin,
yup. Kv pun baru perasan. Padahal hari2 duk lalu ngan motor ronda kampung. Lagi satu jenis, daun dia berjalur putih hijau. Bunga nya sama jea.;)

Joy berkata...

lawa bunga dia..sesuai tanam kt laman rumah..

KV berkata...

joy,
bolehla. sbb amek dlm semak jer pun. Haha

bat berkata...

bestla bulih nak amik2 jer hehe.. how i miss kampung life..

Zareda Norman berkata...

tu spesis heliconia tu...

KV berkata...

bat,
hahah...sbb dlm semak jer. Kalo kat rumah org kena mintak dulu. Hehe

kak zar,
wahhh...org pejabat hutan dh bercakap dah. Kikiki

faris amir berkata...

kat mane ye lokasi nk cari Lengkuas hutan..