Isnin, 4 Oktober 2010

PACHAKAN DALAM RHU

Khamis lepas sempat gi pusat pendaratan ikan kat pantai dalam rhu bertempat di kg. Pachakan. Slalu gak aku wat entry pasal tempat ni. Tapi malas nak cari link. Hehe.

kat sini nelayan turun pagi lepas subuh dalam 2-3 jam pastu dlm jam 10.30 ke 11 atau lebih dorang balik ke darat. Hasil tangkapan dorang jual lah kat koperaso dorang ni. So mmg harga nya murah berbanding kat pasar. Dan tentu nya lah segar2 kan. Pemborong pun ramai yg dtg beli kat sini.

Y=Tujuan utama nak beli udang akor (aku tatau eja lah) Tapi udang putih tu. Terasa nak makan udang mentega. Tu yg hubby ajal pi cari kat situ. Besar, segar dan murah. tapi tengok rezeki jugak lah. Kalo ada, dapat la merasa. Kadang2 takde. Kadang2 berebut ngan peraih.






Nampak tak teduhan perahu2 nelayan nuh. Sayup mata memandang.

Aku beli ketam madu ni. Entah apa nama dia. kenkononya soft shell crab. Tapi non ado soft nya. Haha. Isi dia agak sedap jgk. RM 5 jer sekilo.

ketam bunga ni hubby beli utk dina. Murah jer. RM 9 sekilo. Kalo dlm pasar mebi 15 kut.
Ni lah udang akor tu. Size xxl. Tapi dlm gambar nampak kecit jer. RM 25 sekilo. Kalo dalam pasar dlm 38-42 sekilo.



On da way balik tu singgah beli kopok lekor yg dh siap goreng. Senang terus ngap jer. Haha.

5 ulasan:

marinahunny berkata...

nt wat n3 psl mkn2 seafood plak ye kv

MushroomCute@Mariea berkata...

wah murah2nya...
ketam bunga kadang jumpa sampai RM19..20 lebih pon ada..
Udang akor tu aritu boronglah konon kat Melaka dekat RM50/kg..pernah beli kat Johor pon rege tu gak..
ketam madu tak pernah jumpa n rasa...nak kena cari ni..belah mana ek ada?

superheroes' mom berkata...

bestnya!!

Joy berkata...

untung nye duk sana..

KV berkata...

marina,
hehe..naseb baik sempat snap gambar sebelum makan. Nati kita wat entry pasal makan2 lak.

mush,
kv pun kdg2 jer jumpa ketam madu nih. Mmg nak kena pi situ baru ada.

SM,
syokk...tp takleh makan selalu. Resdung maa. Hihi

joy,
masih ada yg murah la kiranya.