Selasa, 13 April 2010

ETOK REBUS SERAI

Korang panggil apa ek? Orang putih panggil clam ke? Hihi. Orang kelate panggil etok.


Ekceli, air dalam terusan dah nak kering. Ye lah, musim menuai padi kan (hoyeh hubby dpt duit nanti. Hiks), makanya tak perlu lah air banyak dlm terusan. Hubby nak serkap ikan, tapi tak dapat2. Last gagau cari etok je lah. Dia cakap, anak2 lintah banyak bebenor pakat duk hurung dia. Geli mek dengar. Ewwww!!!



So, sebab dia pun rasa geli ngan anak2 lintah yg banyak tu, sikit jer dapat etok. Peram satu malam, kasik kluar segala lumpur2 dalam badan etok tu.

Pastu basuh cuci kasi bersih. Kalo dak mesti rasa lumpur.



Aku rebus serai jer. Boleh jer tumis pedas tapi malas. Haha.

Simple jer resepinya, tumis bawang putih bawang merah dan serai, masukkan etok. Tunggu kejap masukkan garam dan perasa. Tutup tudung periuk. Kejapnya dah boleh makan.

Lemak2, manis masin rasanya. Dan wangi serai gituh.

7 ulasan:

pB berkata...

lamo tok makae etok nie ..

kalu makae etok salai , lamo lamo lidoh jadi smacae jah ...

atty's berkata...

lom penah makan lagi etok nie ..

rina berkata...

lagi sekali mu ni gilo, buat aku terliur skali lagi. lamo gilo doh x make etok guali putih. uwaaaaaa

fabulous.farah berkata...

huhu..farah suka..masin-masin berair..wuh..best!

superheroes' mom berkata...

suka makan etok salai. dulu beli kat pasar siti khatijah. sedap... wahhhh... ngidam plak rasa ehheh

mrs shaifull berkata...

peram dlm apa KV? kalau nak keluarkan tanah dr kerang, letak atas suratkhabar, kalau etok ni plak? :)

KV berkata...

pB,
haha..mesti sakit2 lidah

kakty,
kalo mai kelate, menu wajib try nih.;P

rina,
sabar weh sabar. Hak hak

farah,
lemak2 gituh.;P

superheroes mom,
sedap kan?

mrs shaiful,
peram dlm air. nanti dia 'muntah' sendiri.