Isnin, 21 Disember 2009

RINDU NYA

Jumaat lepas, kami balik kampung. Masa dah kat kampung abang K call bitau dia nak buat solat hajat masuk rumah. Dah kebetulan kami dh balik, senang cerita.

Abg K dah duduk rumah pusaka arwah mak dan ayah Jumaat tu. Memandangkan adik beradik lain dh ada rumah msg2, so kami sepakat bagikan rumah tu pada abg K.

Benornya dh lama abg nak masuk. Tapi 'tersangkut' kes abg ipar kami (suami arwah kakak) duduk rumah tu ngan anak2 nya. Arwah kakak kan meninggal kat rumah tu( Rumah arwah kakak sebelah jer rumah arwah mak ayah, tp belum siap sepenuhnya). Lama kelamaan takde kata putus, abg ipar pun dh kawin lain, anak2 terabai, kami pun dh tak tahan. Buat keputusan, my kakak (kak M) jaga anak2 arwah yg kecik 2 org tu. Yg sulung dh tinggalkan adik2 pi keje nun di kl (bagus lah ek?) dan yg lelaki kedua huha2 entah apa cerita. Tp abg K nak jaga yg lelaki tu. Kesian dia terabai sorang2. Alhamdulillah. Selesai masalah. My abg ipar lak, pergi kl duk ngan bini baru dia. Anak2 dh bukan tanggungjawab dia. Hmm..tatau la nak cerita. Malas nak komen. Stop cerita ni kat sini. Malas nk pjg2 kan.



So, rabu tu anak2 buah dah kalut kemas rumah arwah. Kak M pun suruh aku balik tgk keadaan rumah. Macam hapa dh jadik rumah. Tau duduk jer. Tapi tak uruskan. Mmg teruk pada mula nya. Nak nangis aku rasa tgk keadaan rumah. Abg K salin lantai dan dinding mana yg perlu dulu. Untuk sementara. Kami basuh lantai mop bagai, buang segala tikar getah yg usang dan pasang tikar baru. Baru lah nampak ceria kembali. Lega hati.

Abg K dah pesan kat kami, kalo ada mana2 brg kami or apa2 yg kami nak (milik arwah mak dan ayah), dia suh ambik.

Kak I bagitau suh aku ambik ambal/karpet yg arwah mak n ayah beli kat mekah dulu. Kami kan 4 beradik pompuan dlm family. So, emak belikan 4 bidang ambal. Ambik lah sorang satu. Yg milik arwah kakak, kami tinggalkan pd abg K.

Aku jugak gila kuasa ambik mangkuk pyrex lama 3 beradik ni. Kak M dah membebel suh tinggalkan. Hihi. Tapi memandangkan abg yg dpt rumah tu, aku ambik jer mangkuk ni. Kalo kakak yg dpt mmg aku tak ambik. Logik tak teori aku? Haha

Masa duk kemas rumah tu, kami jumpa gambar arwah mak. Rindu nya Ya Allah, rindu sgt2.


Malam solat hajat tu, sblm isya' kami makan2 dulu sementara menunggu org surau sampai. Kecoh gamat mmg meriah nya Malaysia. Langsung teringat masa2 arwah mak dan ayah ada. Jugak arwah kakak. Seronoknya masa tu.

Tetiba semua orang sebak. Semua org rindu kan arwah2. Siap terimbau imbau, mesti arwah2 tersenyum tgk anak2 cucu2 sepakat macam tu. Alahai...bergenang air mata semua orang.

Ya Allah Ya Tuhanku, semoaga ikatan kekeluargaan ini tidak tercemar dengan benda2 yang mengarut. Moga kami saling menyayangi, menghormati dan mengasihi antara satu sama lain. Amin.

Al fatihah buat arwah mak, arwah ayah, arwah kak N, dan arwah abang H. Semoga ditempatkan bersama sama orang2 yang dikasihi Allah SWT. Amin.

11 ulasan:

♥♥♥ Mrs. Hasanif ♥♥♥ berkata...

sebaknya..tiba2 teringat kt arwah abah :(

Mama-Danish & Sarah berkata...

yang pergi tetap pergi kan, kita yg masih hidup hanya mampu mendoakan kesejahteraan mereka disana...

onnie berkata...

sedih baca cete kv... sib baik abg kv nak jaga ank2 yatim tu ...smga ALLAH mmberkati abg kv krn mnjg kbajikan ank2 yatim...Aminnn.....

honeylanz berkata...

sebak lak baca n3 ni..mesti rindu yg x tau nk ckp mcm mn kan...

aNIe berkata...

KV...memang bila yang tersayang meninggalkan kita...kenangan bersama mereka tidak pernah padam...

Sedih bila bersama2 dengan adik2 orang yang disayang tiada...mesti teringat saat dan ketika mereka bersama...

Al-Fatihah buat yang telah pergi...

CT NORAMIZA berkata...

x dpt nak imagine satu hari nnt terpaksa lalui apa yg KV lalui sekarang, mmg takut nak hadapi saat mcm tu...

zarin berkata...

sebak bila baca entry mcm ni
moga roh mereka ditempatkan disisi orang2 yang dirahmati ...amin..

chik star berkata...

al fatihah.

CuTeMiUt78 berkata...

rasa sebak plak baca n3 ko kali ni..
takpe la KV.. kita yg hidup ni kena la terus kan penghidupan kan.. yg telah pergi tu.. semoga bersama org2 yg beriman..

HappyIrfa berkata...

sedihnya..anak yatim yang terabai bila bapak kawin lain.mudahnya seorang bapa lupakan anak lama bila kawin baru.w,pun bukan semua macam tu..semoga berkat hidup abg yg bela anak sedara yg yatim itu

atty's berkata...

al fatihah..utk semua arwah .amin ..