Ahad, 11 Oktober 2009

GASTRIK

Nak tanya petua kenkawan, cemana nak hilang kan senak ulu hati kes gastrik ni.

Mek dh alami senak ulu hati ni sejak skolah menengah lg. Form 1 kut. Dah berkurun tu. Slalunya wat2 tatau jer. Kalo sakit sgt, minum susu panas dan baring.

Sejak bersuami, kalo tak tahan ngan susu panas n baring, mintak encik suami urut belakang dan pinggang.

Tp sejak mlm tadi, perut mek sakitnya aduhai..tak tertahan. Muntah2 pening dan rasa sakit betul kat ulu hati. Sampai takleh nak tido. Solat subuh pun sambil duduk (kemain lagik). Mmg time2 sakit perut rasa takleh berdiri, nak pitam. Nak kena baring jek.

Padahal sejak malam td dah minum susu panas, urut, sapu minyak panas/angin, minum milo panas, telah pil ci kit teck aun, pagi ni pulak telan ubat gastrik . Now masih sakit lg. Siap berpeluh peluh ni. Haish....sungguh tak selesa.

Rasa nak beli gaviscon pulak la. Tapi takde sapa nak tolong beli kan. Mek tak larat nak gi guardian ni. Cemana. Huk huk

Kalo geng ada petua, sila beritahu kv yer!


Salam sumbangsih
KV & Co

8 ulasan:

Lady of Leisure berkata...

kalau pedih ulu hati org kata makan gaviscon kan..

KV berkata...

lady,
akak dh makan ni, tp mcm tak berapa nak ok jek. Huhu. Nak kena tambah dos lg kut.

Nik Ha berkata...

K.nik gastrik angin.mkn masad (madu+habbatussawda') ok sket.ni dah lama tak mkn.kena selalu jg mkn,x leh pds,x berangin,mkn ikut time dll tp bantai mkn gak.agk2 nak kena tu mkn prebiotik B-)mmg sengsara time sakit ulu hati weh.dr bg ubt biji,kalau x thn lg br mkn ubt air yg berangin tu

Zareda Norman berkata...

makan spirulina mek.. setiap hari tanpa fail okes...

KV berkata...

kak ha,
kv kena batu karang. Huhu

kak zar,
mmg niat nak amalkan spirulina lps ni.

Tijah berkata...

aku xde gastrik tp salu kena pedih ulu hati. langsung xleh makan nangka hatta segigit pun. adoiii.

~Eila @ Along~ berkata...

salam sis, my hubby kan sakit gastrik yang teruk...tp since die berubat dgn sensei..so far so good la..dah jarang gastrik walaupun tak makan..kena jaga pantang sis..pisang, nangka dan susu sumer tu buat cepat gastrik...

Amna Faqiha berkata...

tu mcm2 tanda2 batu karang mek, jaga2 akak penah kena..mula2 sakit perut, sakit ulu hati..mcm nk popo tp x kuar..sakit tulang belikat (belakang) berjam2 nak ilang..tungku baru ok..ingat angin biasa mek ehhh ropanya batu karang huhu..akak baru tahu sbl posa tahun ni n pantang la mknan segera, berminyak n berlemak, dok makan sayur air n ike bakar jerr