Rabu, 19 Ogos 2009

BENGKAK KELENJAR

Hari Isnin, aku half day. Semalam aku cuti.

Alkisahnya, pagi selasa tu (dlm jam 6 pg kut) Dina nangis kuat sungguh. Pegang2 tu tubuh dia hangat giler. Tp berpeluh peluh. Lps tu terketar ketar. Dia cakap 'sakit! sakit! panas! panas! Ah, sudah. Panik aku laki bini. Tapi tatau nak wat apa sbb tatau dia sakit kt mana.

Dia tunjuk kt peha. Aku tgk takde bangkak ke, lebam ke atau melecet ke hapa. Mcm2 dok tafsir. Bila dh siang sikit dia ok plk. Nak mandi. Before tu dia ikut abah gi hantar abang danish ke skolah. Balik tu siap main lompat2 bagai. Masa mandikan dia, aku perasan kura kaki dia merah. Tp takde bangkak apa. So, aku tak ambik berat sgt. Lps tu kami ke ofis.


Dlm jam 12 tgh hari, pengasuh dina sms bagitau peha dina bengkak. Dia syak bengak kanjaran ore kelate panggil. Aku tanya hubby dlm bahsa surat benda tu apa. Hubby kata bengkak kelenjar. Ntah la.

Kami half day ari tu, balik ambik dia bawak gi klinik. Tp dia ok jer. Tetap galak hepi2. Masa kat klinik pun ok.

Doktor ckp, bukan bangkak kanjaran, Kalo bengkak kanjaran celah peha dan perut tu akan bengkak dan sakit. Ni bengkak mcm ruam sekitar peha. Tp seangkatan lah ngan bengkak kanjaran. Dia mulai dr kura kaki (atas ) pastu dia naik ke peha. Berhenti kat peha. Jangkitan kuman. Mebi dr luka2 lama. Kami saspek kurap kt lutut dia. Tp doktor kata dia mula dr bawah dulu. Doktor bagi ubat tahan sakit, antibiotik dan ubat sapu. Lesai. Dia pun ok je.

Malam semalam dlm jam 5 pagi, dina bangun meraung lagi. Kes sama, demam, peluh dan ketar. Dia siap ckp sakit kaki, sakit kaki. Panik lg. Kaki dia bengkak giler. Dan kami perasan jari dia ada bintat. Agaknya mulai dr situ kut. Before ni tak nampak. Lps injek ubat demam kut bontot dia tido blk.

Tp sbb risau kami cuti je. Tgh hari sikit aku perasan betis dia merah berjalur jalur. Bila pegang keras plk tempat yg merah2 tu. Pastu dia takmo makan ubat. Dlm jam 2 gitu dia demam balik. Last2 bawka gi klinik lain.

Terkejut doktor tgk. Doktor tanya boleh jalan ke tak, kami bagitau terhenjut henjut. Doktor ckp, kalo org dewasa kena gini pun mmg sakit sampai tak boleh jalan. Silap buat siap bernanah di spot2 yg tertentu. Aduyaiii...takut mek dengar. Doktor nak bagi ubat tp bila dia tau diana susah nak makan ubat (kecuali dgn pengasuh), terus dia injek. Meraung sakan minah tu. Hihi

Hari ni doktor suh bawak ke klinik semula sbb nk tgk cemana perkembangan dia. Sama ada kena injek lg atau pun tak payah. Sbb dina masih kanak2 kan, risau gak la. Dia bukan reti nak bagitau sgt apa yg dia rasa. So, ptg ni dlm pkl 2 kena bawak dia gi klinik.

Malam td kami risau betul. Tp alhamdulillah dia langsung tak demam. Tido mcm biasa. Pagi ni pun ok. Syukur dan lega sgt2. Harapnya, dia ok lah. Insyaallah.


Kaki dia aku snap pagi td. Dah surut sikit bengkaknya dan hilang dah kesan merah2.




Salam sumbangsih
KV & Co

11 ulasan:

:: HUSNA :: berkata...

bengkak besar jgk ye kak..
tu pon dh surut sikit kan..

kesiannya...
sbb ape blh cmtu ye kak...

nasazfrog... berkata...

aduyai kak kesiannya dina,, bengkak betul jari kaki dia,, mintak2 cepat sembuh lah,, ermm saya tak bleh la tgk bebudak kena camni sedih n kesian sgt.. mudah2 cepat sembuh , amin.

jane_doe3328 berkata...

itulah, ngan bebudak lagi panik sebab dowang tatau nak ckp tang mana sakitnya

esh baca kisah akak pon dah seriau

my little family berkata...

klu akak pun panik tuh..kn check sokmo tu..

pB berkata...

kuro kaki???

gapo rima tu ....

Ijah @ Fariza berkata...

kesian dina,

Sebab kuman?...
semoga cepat sembuh ye dina.

shuzana berkata...

adoi..shu plak yg terasa sakitnye..kesian kalau budak2 yg kena..

Zareda Norman berkata...

ala kesinnya dina.. semoga cepat sembuh yer sayang..

Bapak berkata...

kesian dina, besak gak bengkaknye.

semoga dia cepat sembuh!

KV berkata...

tq buat semua kawan2 yg mendoakan kesihatan dina. Semalam, doktor injek lg sekali. Dah surut bengkak nya. Alhamdulillah. Dia pun dah aktif balik. Lega rasanya. Syukur pada Allah SWT.

CuTeMiUt78 berkata...

bengkak betul tu.. memang kan,..kita jd panik bila jd camtu.. ish.. risau la.. moga dina cepat sembuh ya