Isnin, 6 Oktober 2008

Raya episod 5 - Ziarah orang sakit

Walo pun kita bergumbira sakan di hari raya, namun yg tak dpt beraya jgn lah di lupakan. Tak gitu?. Lps jalan2 ke rumah kawan, kami singgah HUSM. Hajat hati nak jenguk anak kawan kami (kawan danish gak) yg terlantar dlm wad seminggu sebelum raya lg.

Firdaus ni sakit nya kv asyik lupa je nama penyakitnya. Tp kilang darah merah dia tak berjalan. Tiap2 bulan kena tambah darah gitu. Tp bukan anemia tau.

Tp, kali ni dia masuk wad sbb lelah. Masuk ICU lg sbb teruk sgt. Masa kami pegi ni dia dah pindah masuk wad, tp masih lg rawatan rapi. Kekanak kecik macam dina tak boleh masuk.


Hosiptal HUSM, Kubang Kerian.


Dina tersengih sengih dapat dukung oleh abahnya.


Sementara nunggu abah ke bilik ayaq.


Masa kat wad 6 utara tu (kalo tak silap, lupa plk dah), kv ngan dina tunggu dari luar. Danish ngan hubby jek masuk. Takut misi marah. Lg pun merbahaya untuk budak kecik mcm dina kan. Tak nak lah tanggung risiko. Tp kv masuk gak kjp, sentuh gak Firdaus tgh tido.

Bergenang air mata tgk dia terlena. Alatan wayar bagai penuh berselirat kt badan dia. Tak tahan sungguh menengoknya. huhu. Sbb dia kecik lg. Sebaya danish jer.


Sambil menunggu kat luar, dina main atas katil kosong. Seronok sakan dia.


Siap tepuk2 tgn lg tu.


Ni kv snap dar luar cermin. Hubby tgh berborak ngan ayah Firdaus.



Lps tu, naik tingkat 7 selatan jenguk sedara hubby yg baru semalaman masuk wad sbb kencing manis tinggi sgt. Borak2 kjp sambil beraya, kami turun tingat 4 selatan plk. Jenguk adik pengasuh dina yg tulang keting nya retak akibat ditetak oleh parang dgn sepupu sendiri. Ganas kan?


Ceritanya, jimmy ni takde masalah pun ngan sepupu dia. Tp 2 mlm before raya tu, sepupu dia bergaduh ngan org lain, tp jimmy pun ada kt situ. Jimmy lepak bersama kawannya yg menjadi musuh sepupu dia tu.

Bila sepupu dia kejar kawan jimmy tak dpt, dia singgah kt wakaf tempat bebudak tu lepak. Mulanya dia libas jeff adik si jimmy, bila tak kena, dia tendang lak mat jeff tu. Jimmy lak, bila tgk adik dia kena buli, terus bangun la nak sekat. Tak pasal2 dia nak lbas jimmy lak. Jimmy tendang dan sepupu dia jatuh. Kawan sepupu dia lak tendang jimmy kasi jatuh. Sepupu dia lak, bangun dan libas jimmy dgn parang. Sekali dpt elak, kali kedua kena kat tulang keting. Dah jadi kes polis pun.

Sampai ke hari ni tatau sepupu dia gi mana. Menyorok jadik komunis dalam hutan mana pun tatau la.

So, pagi raya tu senyap sunyi takde mat rempit sbb semua budak2 yg bajet gedebe takde. Dah lari menyorok. Hmmm... tak pasal2 kan?

2 ulasan:

nanonano berkata...

uit..
dlm duk hepi..
ade gak yg sedey beraye lam spital..
seb bek ade org prihatin cm akak ni..
wuwuu..

syah shah berkata...

talasimia kot... camne tah eja... tapi bunyiknye cenggitu le...

err... salam singgah... :D