Isnin, 8 September 2008

7 hari puasa

Semalam, kita berpuasa utk hari yg ke 7.

Ptg2 lps masak takdak keje nak buat. Nak pegi param pun risau kan dina yg kurang sihat. So, layan dina n danish main kt laman jelah.

Byk pokok2 bunga yg belum di tanam dan dipulihkan. Bila takde keje lain naik buat, tanam bunga lah jawapannya.

Tgk lah aksi minah kecit ni. Tak bagi org dukung or pegang. Semua nak buat sendiri. Masalahnya dia lembik2 lg nak jalan sendiri kt tanah. Asyik jatuh2 je. Kalo dlm rumah tu, kira ok la. Takpe nanti mandi kita sental dettol byk2.




Dua beradik yg sama2 gemar berkebun. Huhu.


Ni plk, abah dorang tgh trim bonsai. Pokok sinar org kelantan panggil. Kami baru pindahkan bonsai tu, harapnya hidup subur lah nanti. Sbb dudlu dia hidup dlm pasu jek. Baru ada 2 pokok. Nanti nak beli lg yg jenis kecik dan renek.




Nun kat sana lak, che tgh menyusun daun tembakau darat dia. Susun siap2 baru ricih. Che duduk tu di teres kedai runcit MIL dpn rumah kami. Kedai tu kami dah touch up sesikit, lbh elok lah dr mula2 terpisah ngan rumah lama.



Ni plk, MIL tgh nak kemas kan paip air lps siram pokok bunga. Hihi..satu keluarga ada keje masing2 ni. Kv pun sibuk tanam bunga gak. Tp takdak org nak snap kan gambar. Huhu.





Oh ya, sblm sibuk berkebun tu, kv masak2 kt dapur nun.


Akok ni bukan masak sendiri tau. Kawan kv bagi. Alhamdulillah, murah rezeki. Sedap jgk. Siap bagi kan kt jiran2 terdekat sbb byk bungkus.



Atas request MIL, kv masak tomyam campur. Semua taruk. Udang, sotong, daging, ayam, fish ball. Hah, amek kau, semua dlm esbok tu kv masukkan. wahaha.
Tgh berasap lg tu. Snap gambar dlm periuk je. Malas sbb ime berbuka nanti terus ngap, takdak masa dah nak snap bagai.



Oh ya, ketam yg kv tempah tu dh dpt semalam. Yeahuuu yabedabedu. Tp saiz B jek. Saiz A takdak. Tp ok lah sbb isi penuh dan ada telur. Mabeles sungguh. Syorrggaa!!!

Murah giler, sekilo 10 hengget je utk saiz B. Kalo saiz A rm 13. Taaaapii... kalo dlm pasar, saiz A RM 25 nkauuu!!! Giler nak cari untung lbh sampai mcm tu sekali.

Ok lah, takat 25 tu mmg kv boleh beli, tapi melampau lah tu. Rela aku tak makan ketam gini. Sanggup menunggu. Lg pun kalo yg tempah ni fresh. Rasa manis giler. Nanti nak order ikan tenggiri lak.


Kv masak simple jer. Tumis pedas serai (nama buh sendiri ok, tak bley blah! Wahaha)

27 ulasan:

bat berkata...

amboi KV meriah okes siap tomyam & masak ketam bagai..

tapi best erkk siap bley tempah huhu

atty's berkata...

alahai sedap nya ..ketam..
kalo kt sini lagi mahai ..

pB berkata...

hari nok nyambuk posa , kak pB beli ketae. Enae ekor keno tigo puluh duo rial. Rasonyor jatuh sekilo lapae belah rial ...

sini , gak , serbo serbi mahal supo rima .....



baru ni sepat makae akok salor.
buleh kiro lah rasonya...
tapi kurae sedap doh kalu nok compare dengae orghe dulu dulu buat ....

Zareda Norman berkata...

ambui goreng ketam tu sekor sekor macam tu...

Kat KL ni serba serbi mahal dah.. tengok ketam tu teringin plak nak makan pepahat... aduihhh la

green apple berkata...

banyaknya binatang ko masak semalam.

Intan Rosnitta berkata...

Salam kv,

Dina dah ok ke?

Ketam tu mmg pembuka selera. Sejak posa ni belum makan lagi, nak kena cari jugak la ni...

:D

saya berkata...

sedapnya ketammm... sini ketam mahal kv..nangis dulu baru nak beli. hehhee.. eh, akok tu saya baru 1st time rasa semalammmmm... manis sangat2..

KV berkata...

mama bat,
kebetulan opismate duduk sebelah rumah nelayan. Senang skt.

atty's,
kat sini pun mahal lak. Nak2 kalo bln puasa.

pb,
sini, hari biaso 18 rial jgk. Bulae poso nya katok 25 tu. Geram sungguh.

kak zar,
goreng sekor2 gitu sbb kami suka makan telur dia. Tak nak kasi tercabut dari cengkerang. ekeke

epal ijau,
wahaha...seb baik aku tak sembelih sendiri.

intan,
dina masih demam tp tak merengek sgt dah. Harapnya makin ok lah tu.

oren... berkata...

bestnya ketam..kat sini, sekilo dok ada rm 20..aku rasa mahai gak tu..dlm dok teringin2, tetiba suami bwk balik sekilo..beli masa on the way nak balik ke umah dr tmpt keja..rm13 sekilo..tapi campur2 aa ketamnya..ketam bunga + ketam batu..eiii...

shuzana berkata...

besh nyer menu kv ek..nak cari ketam gak la..

rina berkata...

sedap tgk masok ketam tu... tp stakat terliur jelah sbb x make.

Ungku Nor berkata...

adeihhss..

menggebu2 rasa hati nak dok kat area rumah KV.

kat sini ketam sekilo cecah RM28 okeh. memang pandang jer ler..hehehe

KV berkata...

saya,
kv pun tak suka akok yg manis2. Errkk...mcm rasa pelik. Tp masalahnya, bila kita suka kurang manis, deme tu semua ckp tak sedap pulak. Huhu

oren,
ketam yg aku beli tu kami panggil ketam renjer. wahaha. Aku pun tatau apa nama betul nya.

shu,
kv pun dh lama mengidam ketam tau!

rina,
bakpo tok makae ketam? Seap tau!

kak ungku,
sini pun mahal kak wei!! Geram giler bila gi pasar. Hmmhhh!!!

Jasfyra berkata...

rajinnya 2 badek tuh...bagus lah...
kv, terliur ar ngk tomyam tuh..yummy..lapar perut ku disini..akekekee

nanonano berkata...

suker suker sukerrrr ketam !!
tp xeti nk makannnn...
lecey !
huhuhu..

sya berkata...

wah itu ketam sungguh menggoda kelbu

KV berkata...

zura,
hari ni masak lah tom yam. Hihi

nana,
leceh tapi sedap. Akak soookaa

kak sya,
mmg meruntun kalbu. Harga nya pon! Huhu

intan zura berkata...

rajin bebudak kecik ni berkebun

selamat berpuasa kak!

AppleB berkata...

huhuuhuhuuh mek laparrrrr....

akok oh akok..huks!

aNIe berkata...

Wah KV...biar pun pose...semangat untuk berkebun berkobar2...maklumlah rumah baru...nak raya mesti nak cantik kan?

Akak kalau dpt ketam...anak2 suka buat sup aje...memang sedap...tapi akak malas nak makan...leceh...

shafa berkata...

KV tempah dekat mana ketam tue, murah laaa ketam tue. bagi sikit aku pun rasa berminat gak. Kl balik ni blh laaa rasa2 nak tempah ker. Kl beli dkt pasar mmg tak dapat punyer.

emmacommey berkata...

ketam mmg sedap...n teruje sgt nk mkn ketam...
tapi...

xreti mkn...yg mane isi ntah...las2 sume aku telan...senang keje...kn ?

KLMari berkata...

Aduh ketam ituuuuu !!!!!!! Menggoda jiwa raga tauuuu !!!!Orderkan leh? heheheh....

NBK466 berkata...

Stress ler makan ketam nie sbb daging eh yg paling lazat tuh yg susah nak makan sbb kat sepit eh...hu..hu..hu..

Alinlai berkata...

ketam? hmmmm kena pi carilah sekilo dua. Kat KK ni murah lagi la kalau camtu, tak sampai 10 ringgit pun sekilo ... tapi beli 2 ekor dah cukup untuk kami 2 orang... makan kongsi2 kwang kwang kwang

Umi_Aliesha berkata...

wahh luasnya tanah..puas berkebun...sedapnya ketam....

cikdinz berkata...

wah, rajin bercucuk tanam nampak...