Isnin, 27 Ogos 2007

DULU DAN SEKARANG

Salam semua..

Hari ni kv nak catat sikit pengalaman peknen yg dahulu dan sekarang. Hehe..sekadar kenangan sajork kaedahnya.

1. Dahulu - kv peknen hanya sempat 30 minggu sajork. Terus delivery. Hehe
Skrg - la ni dah masuk 38 minggu. Masih belum ada tanda2 nak delivery. Harap semua ok.;)

2. Dahulu - Berat badan mula2 peknen 58kg (dah besar sgt rasanya masa tu)
Skrg - Berat badan mula2 peknen dah 63kg (huhuhu...lg sadis)

3. Dahulu - Berat badan masa melahirkan danish 63 kg
Skrg - Berat badan semasa dah 75kg beb! Mati hidup semula pun rasanya susah nak turunkan bawah 60kg. Cemana ek?

4. Dahulu - berat baby semasa dilahirkan hanya 1.25kg. Senang jer...kecit.
Skrg - maybe berat baby dekat 3kg kut. Takut weh!

5. Dahulu - Masa peknen tak sempat sembab kaki
Skrg - dah 6 bulan peknen kaki dah sembab (buruk semacam jer tgk)

6. Dahulu - Masa peknen takde strechmark bagai
Skrg - huhuhu...sedih melihat. Doktor kata benda tu takkan hilang sbb kulit dah regang. Cuma, ton warna akan bertukar ikut warna kulit semula. Ada petua dak?

7. Dahulu - Walo pun dah tamat tempoh alahan, tetap tak selera nak makan.
Skrg - asyik nak makan jer. Stok buah buahan mesti ada dlm peti ais. Lg plk musim buah.
sesedap hati jer makan buah buahan.;)

8. Dahulu - Tak sempat shopping barang baby. Terpaksa pinjam jiran punya. Nasib baik
kakak ipar tolong pi shopping. Tak yah nak guna brg org.;)
Skrg - Pantang jumpa barang baby, asyik nak membeli saja. Kes balas dendam ni! Hahaha

9. Dahulu - Takde sebarang rujukan ilmiah pasal peknen ni. Hanya kakak2 ofismate yg byk
bantu.
Skrg - Byk rujuk internet, majalah, blog ibu2 dan bakal2 ibu. Alhamdulillah, teknologi
memudahkan kita. Tp masih takut2 weh!

10. Dahulu - tak sempat nak bergambar bagai masa peknen.
Skrg - hiks..hari ni buang tabiat. Kv paksa hubby ambik gambar kv. Sebagai kenangan masa
mengandungkan adik baby.

11. Dahulu - Awal2 dah tau jantina baby.
Skrg - masih saspen weh. Apa pun kv terima aja, tak kisah. ;)

12. Dahulu - tak sempat nak sakit pinggang, sakit belakang bagai. Cuma cramp masa tido.
Skrg - hari2 terpaksa merajuk dgn hubby nak mintak dia urut. Kalo tak lg tak larat rasanya.

Apa lg ek, may be byk lg. Tp itu jer yg sempat kv pikir. Hehe. Yg nyata, persamaan peknen dahulu dan sekarang ialah... ALAHAN TERUK pd trimester pertama. TENSYEN betolll!!!

9 ulasan:

bat berkata...

keskeskes KV meks lah dah teega org neh rasanya banyak yg tak sama gaks.. errr banyak sangatlah nak tulis..
paperpung semoga Allah permudahkan masa delivery ok

kakLuna berkata...

1.25kg ye abang danish tu?mmg kecik betul..tp bila dh besar, bijak kemain...

tu le kan, ngandung, bsalin nih x leh di describe, setiap anak pun pglmn nya lain-lain, ni kan pulak antara sorang ibu dgn ibu-ibu yg lain.

scretch mark tu jangan kan KV yg ngandung 2nd, sy yg anak sorg nih pun masih x ilang kesannya...mmg x ilang dh kot..awal2 dulu rajin ar buh franch oil..pastu2 kalau ingat, buh le losyen.

NBK466 berkata...

Dulu masa mengandung udah menjadi warga BLOG tak?

kasutVincci berkata...

mama bats,
lupa nak highligt. Hiks..tak tahan nak berulang ke tandas. Tensyen jugak. hahaha..
Moga2 dipermudahkan...amin.;)

kak luna,
kv sapu losyen yg klinik bagi. Danish selalu membebel dan bertanya apa benda la yg kv guna. Dia ckp bau busuk. Bagus punya anak. Hihi

abg shahrul,
err...masa tu buta IT. Hahaha

Nezjoe berkata...

dulu lain...sikalang lain
moga2 semuanya selamaT
DOA SAYA SENTIASA BERSAMA AKAK
:)

YuszTieY berkata...

dulu dan sekarang..aper pun asalkan ibu n babynya sihat walafiat...jgn risau ler kv berat badan msti turunnya...kami pun takut gak ni..lain macam jer berat badan mengandung yg ni...kuwangkuwang..heheheee

Aku Bukan Bidadari berkata...

KV jaga diri..semoga segalanya selamat hendaknya..

Ps: so raya ni x leh ar nk pi makan2 open house :D

kasutVincci berkata...

joe,
makacih..

yustiey,
rasanya dlm pnatng jer turun. Lps tu akan naik mcm di pam2 plk. haha

tiara,
argh...tensyen nya ingatkan open house!!!

~~M@S a.k.a KunangKunang~~ berkata...

suka baca blog akak ni..slalu tetanya2 akak ni keje kat ner?duduk kat ner?
slalu g kbmall ekk..akak..org rasa nak kenal ngan akak la..maklumlah sama2 dok kb..hehe..