Rabu, 15 Disember 2010

KERJA RUMAH

Dalam byk2 keje rumah kan, aku paling benci uruskan kain baju. Dah berapa juta kali cerita kat blog kan, tetap jugak nak cerita. Haha. Lantak.

Membeli dan memakai adalah serunuk. Tapi...nak membasuh,menjemur, melipat, meng'hanger' dan meng'iron' adalah satu penyiksaan. Betul2 penyiksaan.

Korang tau, nak masukkan dlm mesin basuh pun aku malas. Bila dah basuh tu, nak menjemur tu pulak mmg bercinta betul. Kadang2 aku basuh malam. Balik keje besoknya sesambil masak2 utk dinner tu aku jemur la. Kena tunggu teduh dulu, sbb port mesin basuh aku tu sekali ngan port jemur kain mmg panas giler. Bikin mek sakit kapla la.

Terima kasih utk dynamo kerana menyah bau baju2 ku itu. Hak hak

Dah jemur tu, nak mengangkat satu hal. Walopun area tu panas, tp berbumbung okeh. So, selagi tak nak jemur baju bajan lain, tak kuasa aku nak pegi mengangkat nya eh. Kecuali aku jemur kat laman depan. Takkan nak bagi berembun baju2 aku kat situ. Ada kena umpat satu kampung kan. Hahaha. Bukan risau baju rosak ke hapa, risau orang mengumpat. Thehehe

Oh bila dah angkat tu, kalo aku byk keje lain mmg aku akan humban dulu dlm guest room. Nasib baik la rumah aku ni takdak guest jauh2 yg perlu bermalam. Kalo lah ada dan datang secara tiba2 mmg nanges aku dibuatnya. Haha. So bilik ini digelarkan bilik rahsia.

Berkurun lah pulak nak gantung dlm lemari tuh. Owh baju bajan anak2 mek, nenek dorang yg basuh jemur lipat dan simpan dlm gobok tau. Ni baju bajan mak dan bapak jer ni. Hehe. Giler pemalas. So, dlm guest room tu ada 2 lemari. 1 lemari utk tiset dan cadar. 1 lagi utk blouse dan baju sluar jalan2 mek. Kat master bedroom tu lemari empat pintu. Dah separate sebelah sorang utk baju keje masing2. Tapi sebab belah mek tak muat, mek konker jgk belah hubby. Alah, hubby tu bukan nya byk pun baju sluar keje dia. Asyik duk ulang tayang hat sama jugak. Keh keh keh.

So, mmg brkurun la nak hanging baju bajan tu dlm lemari mengikut kategori masing.

Lagi satu pulak. Bab basuh tangan. Kalo rajin, baju keje mek basuh tangan. Kalo kain nya enis manja dan fragile. Kalo jenis yg bersemangat waja wajib aku humban dalam washing machine. Tak kuasa eh nak basuh tangan. Banyak keje lain menanti. Napa la tak abih2 ngan keje rumah eh? Sbb tu ada satu masa, aku taknak baju aku ada manik2 or batu batan diamond kebagai. Kalo basuh mesin mmg rosak lah benda2 tu. Pastu kalo semangat nak berjangok datang, timbul balik manik2 dan batu tu. So nak tak nak terpaksa lah basuh tgn.

Lagi satu bab perkakasan dalam. Satu hal nak memberus. Kalo dah lama2 skt (makna kurang sayang lah tu) aku humban jer dlm mesin basuh. Pastu mula lah girdle aku longgar, kluar getah dan macam2. Ada can nak beli lain.

SO, kalo korang ada petua nak bagi aku rajin uruskan kain baju sila bagitau okeh. Aku takdak pembantu (tak mampu dan tak sesuai). Mmg wajib buat semua kerja rumah sendirian berhad la. Tak yah merungut pun, tetap kena buat jgk. Kalo nak duk dlm timbunan sampah boleh lah duk goyang kaki tengok the bachelor. Hek hek

Peringatan yer! Bagi anak2 dara jangan tiru perangai ni yer. Karang kena umpatan orang. Wakaka. Tak elok katanya.;P

1 ulasan:

oren berkata...

keskeskes..

aku suka basuh baju (mesin la..kalo tgn, mau patah tulang2 jari..hahahaha)..suka sidai baju, suka kutip naju..

tapi paling seksa, nak melipatnya..huwaaa...

so, aku train bebudak nih pelan2..si kakak mmg kena lipat sendiri baju2 dia..yg si abang plak, ikut mood dia..bila mai rajin, tgh2 minggu nih dia lipat siap baju2 dia..mmg herot petot, tapi better dari tak buat langsung..

aku cuma lipat baju hari weekend jek..hari2 biasa, kalo takde spender ke, aku seluk dlm bakul, amik hat tu ja...