Khamis, 13 Mei 2010

HOBI

Tadi Aku jumpa setem kat sampul surat dlm opis aku ni. Setem nya macam2 gambar ada. Dan tentu lah lawa2.

Baru aku teringat yang dulu nya aku suka kumpul setem. Bila dah menginjak usia jadik mak orang ni aku mcm dah terlupa hobi tu. Buku2 setem aku tah kemana dan aku sorok tatau lah.

Eh, masa skolah dulu2 kan selalu kena buat karangan hobi saya. Atau pun ujian oral mesti cikgu tanya pasal hobi. So aku dengan bangga nya mencerita kan hobi ku yg aku kira amat hebat itu. Kumpul setem. Haha

Sanggup tau kumpul duit (aku meniaga pasar malam ngan kakak) untuk beli setem kat satu kedai di machang yang jual setem2 luar negara. Masa tu berapa hengget jer satu peket. Kalo dapat beli tu mmg bahagia sungguh. Rasa nak ambik semua paket2 yg tergantung. Tp duit kurang, so sendiri mau ingat lah. Pastu sepupu2 pun kalo jumpa setem yg lawa, mesti dorang gunting bagi kat aku.

Memang kegilaan aku pada setem masa tu takleh disangkal. Siap tak malu mintak ngan kawan2. Pastu kalo dorang tak berapa nak bagi sanggup nak bayar. Alah berapa sen la sangat (tp bagi aku mahal lah sbb aku orang susah)

Pastu kalo ada masa terluang (eh macam la aku ni bizi..hehe) aku suka buka buku2 setem ni. Susun susun balik ikut kategori yang aku cipta sendiri. Pastu asyik memerhati gambar2 dalam setem. Mmg asyik dengan dunia aku sendiri lah. Lagi pun aku takde adik kan, so takde la org nak kacau. Pastu siap berangan angan dengan gegambar dlm setem tu. Contoh kalo ada gambar salji, aku pun berangan la aku masuk dlm gambar tu. Main salji, pakai baju sejuk, pakai boot. Haha..giler kuat berangan.

Tapi now dah takde masa untuk itu lagi dah. Sampai terlupa dah dengan hobi aku yg satu ni. Tengok setem pun dah tak ghairah.

Hobi korang kecik2 dulu apa yer?

10 ulasan:

Aleeya berkata...

kakak aku gila kumpul stem ni masa dia single2 dulu..penah la tengok buku2 stem dia..

fabulous.farah berkata...

stem biasa nya hobi tipu yang farah guna kalo nak buat karangan..hahaha

edyan7 berkata...

sama lah! aku pon giler kumpul setem gak kekecik... masa dah tingkatan satu aku jual kat pakcik aku (sebaya) semua setem tu...sbb dia mmg suka curik aku punya...hehe..

masa rumaja sket... aku kumpul lighter zippo ngan screwdriver... sanggup berhabis duit beli... pas tu pon jual jugak.. screwdriver dah mana hilang tak tau...

dah tua2 (?) ni collect magnet peti ais jek...

aku rasa anak2 sekarang tak tau pon nape kena simpan setem kan... surat pon tak pernah tgk.. email saje..:)

honeylanz berkata...

Kumpul setem!! siap ada album. now mn ntah pgnye album tu... n sape lak nk pos surat kt Has lagi dah kan ;)
email, chats, fb n blog je dah skrg ;)

marinahunny berkata...

hahaha kv..sama le dgn saya ms kecik2 dlu..tp skrg ni rs timbul balik minat tu psl slalu tgk setem2 kat surat kat opis ni lawa2..sayang plak kalu buang gtu je..so saya gunting la sampul surat tu amik setem..siap kena gelak lg dek budak2 opis yg lain psl dah tua2 nk kumpul setem..haha skrg ni bnyk dh tp belum rendam air lg nk buang sisa kertas tu..

mrs shaifull berkata...

sama gak KV, kumpul setem, punyalah byk setem masa tu, tp yg peliknya, tah mana pegi dah bendalah tu semua :)

KAKTINY berkata...

salam KV..

hobi tiny masa kecik2.. kumpul buku.. buku siri Bacalah Anakku (ke anakku sayang - lupa la.. yg buku dia cover warna biru.. van perpustakaan / dewan bahasa bergerak jual kat sekolah2.. hihihi).

- tak minat kumpul setem sbb jeles tgk kawan kelas kumpul setem ada setem luar negara sbb abag dia belajar kt oversea.. dulu masa kecik fikir sapa yg ada adik beradik belajar kt oversea je buleh kumpul setem cantik2..
(last2 pakat dgn adik beradik, kumpul tiket bas.. kahkahkah.. pastu re-cycle buat main bawak2 bas siap dgn conductur bas guna tiket re-cycle.. kehkehkeh)

sisdee berkata...

dulu2 pun suke kmpul setem..heheheh tp dah tak sanggup le skarang kott tak dak masa..tp kan...ada hobby dlm tak perasan i ni tau...

suke kumpul TAG..tak kira le TAG baju vincci ke..seeds ke..apapun dlm tak perasan pnuh satu bekas tau..smpai mr hubby kata..ni nak buang ke apa...tp i ckp jangannn sayannnggg!!!

hahahaha hobi baru ku..hahahah

tp tpksa buang gak sbb pkr nk buat apa ke jadahnya :p

KV berkata...

aleya,
now ada lg tak?

farah,
asal nya gitu la, tp dah terjebak.

yan,
ganas ko kumpul zippo

has,
dulu kemain suka bila dpt surat bersetem lawa2. Now dah takde semua tu kan.

marina,
eh bagus nya start kumpul balik.

mrsshaiful
entah la, yg kv punya pun tatau mana letak nya.

tiny,
hahaha..ada kawan kv yg jugak suka kumpul tiket bas. Now dah jarang sgt naik bas kan. Kdg2 langsung tak naik. Nostalgia tu!

sisdee
wakaka..semangat ko mengumpul eh!

Lady of Leisure berkata...

haha hobi kekecik dulu kumpul pic artis kegemaran.. wakaka