Ahad, 20 April 2008

NELAYAN SUNGAI

Hubby kan, kalo dgr sapa2 yg menjala ke, tahan pukat ke, mengail ke, dapat ikan, harus dia meroyan sakan tau.

Ptg khamis tu pak din bercerita yg dia menjala dpt ikan keli. Dan2 tu jgk paksa kv ikut dia pi tahan pukat. Siap paksa mil jaga dina tu. So, bila mil dah kena jaga dina, automatik danish kami kena bawak skali. Kalo tak mesti haru biru mil jadinya. Ekeke


Nampak tu dua beranak laju je jalan. Tertinggal kv kt belakang tau! Hubby tgh survey lubuk mana yg perlu ditahan pukat.



Starting.. Hubby tgh dok lerai kan pukat supaya senang nak bentang dlm terusan tu.

Sementara tunggu hubby abih bentang pukat, danish posing dulu. Hiks

Nampak tak, hubby nun jauh kat sana. Sawah padi pun saujana mata memandang jek. Ewah!

Ni bunga liar yg terdapat kt terusan tu. Tatau nama okes! Byk lg bunga, pokok dan buah pelik2. Nama pun lucu je (hubby bagitau). Tp tak snap gambar le.;)

Ni hasil tangkapan lps 5 minit pukat dibentang kan. Maeveles gak kan. Ada keli. Ada lampan. Ada tenggalang. Yg tak syok, byk ikat selat (belida kecik). Takpelah, dah rezeki nk dpt byk ikan selat.

Pagi besoknya byk kami dpt keli, puyu, haruan dan mcm2. Ptg sabtu (last) kami pegi tu, tgk2 pukat dh kt tebing terusan. Hancur pukat hubby dek penangan memerang. Huhu. Ikan abih kena makan kt memerang. Terpaksa la buang pukat tu. Dah rezeki kami takat tu je kan. Bersyukur!!

15 ulasan:

Biarlah rahsia berkata...

KV mcm sama tmpt je dgn kwn suami k.bie memukat...ape nama kg. nie?

semlm kwn suami k.bie kasi keli 2 ekor...sedap mcm isi ayam aje, haruan 4 5 ekor dgn belut...hiiii geli k.bie tgk...masih dlm baldi...tak sempat nk proses lg...ikan haruan tu k.bie buat sup...sedap...
sonok kan duk kwsn kg mcm ni..ms gi umah dia tu...k,bie ada laa terfikir....kwsn ni ke rumah KV...hehehe...
kwn saumi k.bie tu sama2 mengajar dgn dia di SMK sri gunung...tp minat keje2 kg ni...

KV berkata...

kawan suami kak bie tu kat kampung mana ek? Mana lah tau kut sekampung. Ekeke. Nanti kita ym.;)

cendawanintim berkata...

Ikan keli...ermmmm, the best in the world....

sitilina berkata...

kak KV.. terbau di hidun ini bau2 selut itu. oloooohhhhhhh. nok kelik kelate... nok nimbo ikae.. woooo~~~

yusztiey berkata...

SALAM...
BESTNYA TERINAGT ZAMAN2 DULU DOK MAIN SELUT KAT BENDANG PADI KAT UMAH...SIAP DOK MAIN LINTAH22 LAGI...WAWAWAAAAAA...LINDU NOK MAKE IKE WE..
SEDAKNYA MASOK GULAI LEMOK KUNING BUH DAUN KESUM IKAN BENDANG NI...YUMMM YUMMMM..

AppleB berkata...

tak reti lah aku makan ikan2 gini neh ahahahahahahha. aku suka mancing ikan kat laut..syok oooo

KV berkata...

cendawan intim,
ikan keli tu mmg feveret hubby tau! Melompat sakan bila dpt ikan keli tu.;)

lina,
wah...ado pengalamae nimbo ikae jugok dih. Hehe.

yusztiey.
huhu...kv takut lintah. Takut yang amat.

KV berkata...

appleb,
tempatko mana ada sungai. Huhu

bat berkata...

alamak KV wendu sehh all those memories kat kampung.. huhu

rina berkata...

syoknya...

KLMari berkata...

Eii..best nyerr ikan keli...ikan keli salai, ikan keli berlada, ikan keli goreng semata..ish..semua lah best ikan keli nih...hehhehe...Fresh lagi aaa !!!!

ADIEJIN berkata...

minat sungguh mmukat deh. Ambo tok reti nok jjalo, jjalo kat pasar tani tu reti lah.

Oren... berkata...

kat belah2 sg acheh nih pun, org byk juai ikan keli..tapi, aku mmg tak minat..napa ntah??

KV berkata...

mamabat,
very der memori kah? Huhu

rina,
hehe

adiejin,
hubby pon tok reti jalo. Dia reti tahae pukat jah. Nok wat guano doh hobi dia gitus. Dih?

klmari,
hah ni sorang peminat ikan keli jugak!! Hehe

oren,
ko tak boleh makan ikan air tawar kut. Kan?

Zareda berkata...

ikan sungai ni buat gulai tempoyak jer sedap.. kalau buat masak lemak kena bakar dulu, bau dia kuat sikit kan tapi rasanya.. nyum nyum..